نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 701 )
ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )
( قسمــت چهــل و نهــــم )
به حـقّ پیــوستـــن
( جزء هشتــم صفحه 150 آیه 162 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
تفسیـــر لفظـــی :
بگو در حقیقت نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من
براى خدا پروردگار جهانیان است
تفسیر ادبی و عرفانی :
هرکس بــا خـــــــــــــــدا است ،
بداند که او برای خـــــــــــــــدا است ،
وقتی که خود دانست که برای خدا است ،
بهـــــــره بـــــــرای غیـــــــرخـــــــــــدا نیست ،
پس چنین کس تسلیـــــم حکـــــم خـــــدا
و نامعترض به تقــــدیـــــــــر او است ،
نه معارض با اختیــــار و اراده ی خـــــــدا ،
و نه اعراض کننده از گردن نهادن به امر خـــــــدا .
این آیت اشارت است به مقام مواصلت مصطفی (ص) ،
و مواصلت ، به حق پیوستن است ،
و از خود بـــاز رستن ،
و نشــــــــــانــــــــه ی آن ؛
دلی است زنـــــده به فکـــــــر ،
و زبانی است گشـــــــاده به ذکـــــر ،
با خلــــــــــق عاریت و با خــــــــود بیگانه ،
از تعلــــق آســـــــــوده و به حــــقّ آرمیــــــده .
خـــدایــــا ؛
این بنــــده در میـــــان مـــــردم تنهـــــاست !
تا گفتی بیا ، هفت اندام او شنـــواست !
از آدمی چه آید ؟ قدر او پیـــداست !
کیسه تهی و بـــادپیمـــاست !
و این کار پیش از آدم و حوا ست !
و عطا بیش از خـــوف و رجـــــــاست !
اما آدمی به سبب دیـــــــــدن مبتــلاست !
به ناز کسی است که از سبب دیــــدن رهاست !
و با خود همیشه به جفـاست (اِنَّ الاِنسانَ لَفِی خُسر)
اگر آسیای احـــــوال گردان است قطب مشیّـت به جاست !
ای دوست به جملگی تـــــــــو را گشتم من
حقا که در این سخن نه ذوق است و نه فنّ
گر تـــــــو ز خودیِّ خـــود برون جَستی پاک
آن گاه به جــای تـــو بِـــــدان هستـــم من !
برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان
قائـم آل محمّـــــد (ص)
و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان
دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات
موضوع :