نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (686)                                                              


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و چهارم )


شروطِ حَـلال خــوردن

 

 

 

 ( جزء  هشتــم  صفحه 142 آیه 118 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

فَکُلُواْ مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ إِن کُنتُمْ بِآیَاتِهِ مُؤْمِنِینَ


تفسیر لفظی :

 

پس اگر به آیات او ایمان دارید از آنچه نام خدا بر آن برده شده است بخورید

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

این حکم در تفسیر مخصوص ذبایح (1) است ،

و از روی اشارت منع از غافل خوردن و پر خوردن ،

چه ؛ هرچه به غفلت و شَـرَه (2) خورند جز طبع درنده خوئی قوّت نگیرد ،

و جز هواجسِ (3) نفس و وساوسِ (4) شیطان از آن نروید ،

اصل مسلمانی پاکی سینه و روشنائی دل است

و راه آن پاک داشتن تن است ،

چنان که حواس ظاهر چون چشم و گوش و زبان باید پــــاک باشد ،

و جمله ی حرکات به میزان شرع بُوَد ،

و راه پاکی حواس ، پاکی پوست و گوشت است ،

چنان که از حلال رسته باشد ،

و راه پاکی پوست و گوشت لقمه ی حلال است ،

و چون لقمه حــــــلال بود خوردن آن روا باشد ،

لیکن تا وقتی که شره و حرص و آرزوی غفلت در سینه ی آدمی بود حلال خوار نباشد !

و راه اسیر کردن آز و شره آن است که :

چون در حال خوردن است بر سر ذکر و یاد خدا باشد ،

و با آگاهی و آداب شریعت غـــذا خورَد .

 

دوازده شرط باید تا یک لقمه به شرط دین خورده شود :

 

چهـــــار شـــرط واجب :

قبل ازشروع بسم الله گفتن

 (بسم اللّه الرّحمن الرّحیم) 

حــلال خــوردن

(غذای حلال ، روزی حلال)

پـاکیـــــــــزه خـوردن

( رعایت بهداشت)

خـدای را روزی ده دانستن 

(هــــوالــــرّزّاق)

 

چهــار شرط مستحب :

پیش از غــــــذا دست هـا را شستن

از گـوشـــــــه ظــــــرف غــــــذا خــوردن

در آخـــر الحمــدللّه ربّ العالمیـــن گفتـــن

پس ازخـوردن دسـت و دهـــان را شـستــن


چهــــــار شــــرط ادب :

راسـت و درسـت نشستن

به لقمــه ی کسی نگاه نگردن

لقمـــــه را کوچک گرفتـــن و با آرامش غـــــذا خوردن

ساکـت بـودن و از ظــــــرف جلـو خـود خــــوردن


ســـایـــر شـــروط :

 

( کُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسرِفُوا ) ، اسـراف نکردن ،

رعایت حـــــال مستمنـــــدان و گــــــرسنــــــــــگان ،

و تــلاش در برطـــــــــرف نمـــــــــودن نیـــــاز آن ها  نیز

از اصـول اولیـــــــــــه انســانی و اســلامــــــــی می باشد


چــون خــوردن با ایـن شـرایـط باشد ،


فردا درآن حساب و عقاب نباشد و آن را ثــواب باشد

---------------------------------------------------------

(1)              ذبایح : جمع ذبیحه ، سر بریده شده

(2)              شَـرَه : حریص شدن ، میل زیاد به چیزی ، حرص ، آز  

(3)              هواجِس : آرزوهای نفسانی ، آنچه در دل بگذرد

(4)              (4) وساوِس : جمع وسواس ، اندیشه های بد و شیطانی

 

میـــــــلاد ســــرور جوانـــــان عالَم ،

 

شبیه ترین فرد چهره و سخن به رسول الله (ص)


حضرت علی ابن الحسین (علی اکبر) علیه السلام مبارک



موضوع :