نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (657 ) 

ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت پنجـــــم )


عـرشِ خــداجـویـان


 

 

 ( جزء هفتــم صفحه 128 ـ آیه 3 ) 


بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


وَ هُوَ اللّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الأَرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَ جَهرَکُمْ وَ یَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ


 تفسیر لفظی :

 

و او در آسمان ها و زمین خداست ، نهان و آشکار شما را مى‏ داند

و آنچه را به دست مى‏ آورید [نیز] مى‏ داند



 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خــداونــــد به ذات خویش  در همه ی آسمـان و زمیـــن ،

و به علـــــــــم خــــویــــــش در همــــــه جــــــــــــا ،

و به صحبت خویش در همـــــه ی جـــــــان ،

و به قــــــرب خویش در همــــــه نفس ،

و در وجود خویش آن جا که یابند ،

و در عرفان خویش آن جـــا که شناسند ،

همــــــــــــه جــــــــــا بـــــا شمـــــــــــــــا است ،

هـــــــــر جـــــــــــــــــــــــا کــــــــــه باشیـــــــــــــــــــد ،

نه جای گیر است به حاجت ولی جای نما است به رحمت ،

عرشِ خـــدا جویـــــــــان را ساختـــــــه ، نه خـــدا شنـاســـان را !

خدا شناس اگر بی او یک نفس زند زنّـــار دربندد ( ملحد و کافر شود )

ای در دو گیتی فخرِ زبــانِ من ؛

ای شغــــلِ دو جهــــــــــانِ مـــــــن ؛

نه نثـــــــارِ یافتِ تــــو را جــــــــــان است !

و نه شناختِ مَنَت (من ات) تو را زبان است !

بیننده ی تــــــــو در دیـــــــــدار نهــــــــان است !

و جوینده ی تـــو نه به زمین و نه به آسمان است !


 الهــــــی ؛ 

 

ای راهِ طلـب حقیقــت ،

چه راهی ؛ که گام هـای دوستـان در آن والــه  و حیـران شد !

 ای آتشِ محبـت حــق،

چـه آتشی ؛ که جـان هـای عـزیـزان تـو را هیــزم شــد !

 ای قبلــه بســم الله ،

چه قبلـه ای ؛ که هـرکه روی در تو آورد دمـار از روزگارش درآوردی !

آن کــدام دل است که آتشخانــه ی حسـرت تـــو  نیست؟

 و آن کـدام جـان است که در چنگال بـاز قهـر تـو نیست؟


 الهــــــی ؛

 

اگر مستـم و اگر دیـوانــه ام ،

 از مقیمــــــان ایـــن آستـانــــــه ام ،

 آشنائی با خود ده که از کائنــات بیگانه ام ! 


 الهــــــی ؛

در سر خمــار تــو داریم ،

در دل اســرار تــو داریــــم ،

و به زبـــــان ثنـــای تــو داریم ،

اگر گوئیــم ثنـــای تــو گوئیـــــــــم ،

و اگر جـوئیـــم رضــــای تــــو جوئیـــم

 



موضوع :