نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 647 )   

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106 )


  ( قسمــت بیست و سوّم )


خبیـث و طیّــب

   

( جزء  هفتــم  صفحه  124  ـ آیات  100  و 101  )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

100 ـ قُل لاَّ یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ

فَاتَّقُواْ اللّهَ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

تفسیر لفظی :

بگو پلید و پاک یکسان نیستند هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آورد

پس اى خردمندان از خدا پروا کنید باشد که رستگار شوید


به زبان شریعت ، خبیث حــــرام ، و طیّب حــلال است ،

و به زبان حقیقت ، هرکسب و کاری که از یاد خدا خالی باشد ، خبیث !

و هر کار و کسبی که در آغاز آن نام خدا باشد ، طیّب و حلال  است .

و گفته اند : هر مال که حق خداوند از آن بیرون کنند و زکات آن بدهند طیّب است ،

و هرچه حق خدای از آن بیرون نکنند خبیث است .

پیغمبر (ص) فرمود : هیچ مالی در خشکی و در دریا تلـــف نمی شود مگر آن که زکات آن را نداده باشند .

مال خبیث آن است که در دنیا بر روی هم نهی و آن را انبار کنی و دست خیر و انفاق از آن فرو بندی

و مال طیب آن است که فرا پیش خود داری و در راه  خیـــر خرج کنی و آن جهان را ذخیــــــره سازی .

101 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْیَاء إِن تُبْدَلَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَ إِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا

حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید از چیزهایى که اگر براى شما آشکار گردد شما را اندوهناک

مى‏ کند مپرسید و اگر هنگامى که قرآن نازل مى‏شود در باره آنها سؤال کنید

براى شما روشن مى‏شود خدا از آن [پرسش هاى بیجا] گذشت و خداوندآمرزنده بردبار است.


در این آیت می آموزیم که :

گِرد مقام بزرگان مگردید و تعرّض احوال ایشان مکنید و منازل آنان مپرسید که چون رتبه و مقام خویش را از آن قاصر بینید نومید گردید و نا امیدی تخم حسرت و اندوه است .

نوشته اند : یکی بازاری نزد جنیــــد آمد و گفت :

اگر بندگی این است که شما دارید پس ما چه داریم ؟ و چه امید در بندیم ؟ که جای نومیدی است ! جنیـــد گفت : لشکر امیران همه خاصگیان و ندیمان نباشد ، وابستگان و پیروان و کارگزاران و دام داران و ستوربانان نیز باشند ، و در کشور همه به کار آیند ، و به جای خویش ، و به اندازه ی خویش همه کار و زندگی کنند .


گرچه خوبی تو ، سوی زشت به خواری منگر


کاندرین ملک چو طاووس به کار است مگس !


*******************************************


اَلسَّلامُ عَلَیــکَ یــا



موضوع :