نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 642 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت هیجــدهـــم )
بصیـــرت آخــرالـزّمــــانی
نــور بصیـــرت
( جزء ششــم صفحه 121 ـ آیات 77 و 78 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
77 ـ قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقِّ وَ لاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ
قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَ أَضَلُّواْ کَثِیرًا وَ ضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِیلِ
تفسیر لفظی :
بگو اى اهل کتاب در دین خود بناحق گزافه گویى نکنید
و از پى هوس هـــــــاى گروهى که پیش از این گمـــــــــــراه گشتند
و بسیارى [از مردم] را گمراه کردند و [خود] از راه راست منحرف شدند نروید
تفسیر ادبی و عرفانی :
غلوّ در دین آن است که بر آن چیزی بیفزایند ، و یا چیزی از آن بکاهند ، نه آن و نه این ، نه افـــــراط و نه تفریـــــــط ، چنان که هم در افراط و هم در تفریط شیطان ظفر یابد .
جاده ی راست راه میــــانـــه است ، راه میانه به سوی حــــــقّ می شود ،
راه میانه از تعطیل پاک است و از تشبیه دور ، تشبیه راه کفـــر است ،
راه میانه آن است که گوئی : از صفات خدا نام دانیم لیکن چونی ندانیم ، کوشیم که یابیم نتوانیم ، وگر به عقل گِرد آن گردیم از سنت درمانیم ، هرچه خدا و رسول گفت در پیِ آنیم ، فهم خود را گم کردیم و صواب دید خویش را معزول نمودیم ، و به اذعان به جهل گردن نهادیم ، و به سمع قبول پذیرفتیم ، راه تسلیم سپردیم ، و به زبان تضرّع گفتیم :
خدایا ؛ ما به تو ایمان آوردیم ، و فرستاده ی تو را پیروی کردیم ، پس ما را با گواه دهندگان بشمار .
... وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ ...
برحَذَر باشید از آن قوم که بر هوای دل خواست خویشند ،
که ایشان را نه نــــــور بصیـــــرت است ، نه چــــراغ معــرفــــت ،
نه اعتقــــاد بر بصیـــــرت ، نه سخن بر بَیِّنَت ،
خدا ایشان را داور ، دشمن ایشان را پیغمبر ، جایگاه آنان سَقَر ،
رأی شیطان رأی ایشان ، و دوزخ سرای ایشان است .
[ و اینک که در عصر غیبت به سر می بریم و منتظر ظهور آقا و مولایمان مهدی (عج) هستیم ، باید بصیرت آخر الزمانی داشته باشیم ، این بصیرت ایجاب می کند که دشمن و توطئه های او را بشناسیم و به موقع و حساب شده موضع گیری کنیم ، و حرفی و عملی که باعث شادی دشمن شود و دوست را برنجاند از ما سر نزند ، و گوش به فرمان رهبر معظم و همیشه در صحنه باشیم ، و منتظر تأیید دشمن نباشیم ، و دشمن را به خوبی شناخته او را خاری در چشم و استخوانی در گلو و مشتی بر دهان یاوه گو و گلوله ای بر قلب باشیم ، و سخن مولایمان سید الشهداء علیه السلام را که هیهـــــات منّـــــــا الــــذّلّـــــه است سرلوحه ی زندگی مان قرار دهیم . ]
78 ـ لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ
وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّ کَانُواْ یَعْتَدُونَ
از میان فرزندان اسرائیل آنان که کفر ورزیدند به زبان داوود و عیسى بن مریم
مورد لعنت قرار گرفتند این [کیفر] به خاطر آن بود که عصیان ورزیده
و [ازفرمان خدا] تجاوز مى کردند
کافران را به زبان پیغمبران لعنت یاد کرد ، و مؤمنان را بی واسطه ی پیغمبران به رحمت و ثنــاء خود یاد فرمود ، که او خود بر مؤمنان درورد می فرستد ، وگرنه ، عتاب و قهر بودی ، و سیاست و جنگ کردی ، چون آن چه خود گوید ، همه خوش بُــوَد ، همه فضل و شرف بُوَد ، و زبان حال مؤمنان این است :
ار دستت از آتـــش بُــــوَد
مــا را ز گُل مفــرش بُــوَد
هرچه از تو آید خوش بُوَد
خواهی شفا خواهی اَلَم
موضوع :