نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 639 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت پانزدهـــم )
شــرط مغفــرت تقـوی است
( جزء ششــم صفحه 119 ـ آیات 65 و 66 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
65 ـ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ آمَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَکَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلأدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ
66 ـ وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ وَ مَا أُنزِلَ إِلَیهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأکَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ
وَ مِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاء مَایَعْمَلُونَ
تفسیر لفظی :
65 ـ و اگر اهل کتاب ایمان آورده و پرهیزگارى کرده بودند قطعا گناهانشان را مى زدودیم
و آنان را به بوستان هاى پر نعمت درمى آوردیم
66 ـ و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است
عمل مى کردند قطعا از بالاى سرشان [برکات آسمانى] و از زیر پاهایشان [برکات زمینى]
برخوردار مى شدند از میان آنان گروهى میانه رو هستند و بسیارى از ایشان بد رفتار مى کنند
تفسیر ادبی و عرفانی :
65 ـ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ ...
این آیت اشاره به بیان فضیلت و شرف محمّد (ص) بر اهل کتاب است ، چون که آمرزش مؤمنان را بر تقـــــوی بست ، و آن را در مغفرت و رحمت شرط کرد ، و مقتضای دلیل خطاب آن است که هرکه را تقوی نیست مغفرت هم نیست ،
و این که فرمود : خداوند اهل تقوی و اهل مغفرت است ( وَ اَهلَ التَّقوی وَالمَغفِرَة ) برای آن است که از وی بترسند و تقوی پیشه کنند ،
پس اگر تقوی نبود سزاوار است که بنده را به تفضّل خویش ببخشاید ،
و این است شایسته ی خداوندی و مهربانی و بنده نوازی !
که آن چه کند به سزاواری و شایستگی خود کند نه به استحقاق بندگان !
66 ـ وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ...
شگفت آن که عالمیان پیوسته در بنــد روزیِ فراخنـــد ( وسعت رزق ) ، و در آرزوی لذّات این دنیا ! لیکن راه به دست آوردن نمی دانند ، و به تهیه ی اسباب آن راه نمی برند !
خداوند در این آیت می فرماید : اگر می خواهی رحمت و نعمت ما از بالا و نشیب و از راست و چپ به تو روی آورَد به طاعت ما روی آور ، و تقوی پیشه کن !
تو روی در کار ما و فرمان ما آر ، تا ما کار تو را درست کنیم ، که هرکس با خدا است خدا هم با او است ، هرکس تقوی پیشه کند روزی او بی حساب رسد .
این جمعـه هم گذشت و نیامدید آقـــــــــــــا
و ما همچنـــــان منتظــــــــریم
تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان
حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری
بیایند و کام تشنگان عدالت را سیراب نمایند
برای تعجیل در ظهــــور مبارکتـــان همچنــــان دعــــــا می کنیم
موضوع :