نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 638   )  

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)


    ( قسمــت چهـاردهـــم )


راه توحیــد

     

( جزء ششــم صفحه   118 ـ آیه 59 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللّهِ

وَ مَا أُنزِلَ إِلَیْنَا وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلُ وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فَاسِقُونَ


تفسیر لفظی :

 

بگو اى اهل کتاب آیا جز این بر ما عیب مى‏گیرید که ما به خدا

و به آنچه بهسوى ما نازل شده و به آنچه پیش از این فرود آمده است

ایمان آورده‏ ایم و این که بیشتر شما فاسقیــــد


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

ای محمّد ؛ آن بیگانگان را بگو که بر ما چه عیب می نهید ؟ و چه طعن می کنید ؟

ایمانِ ما را به غیب ، عیب می شمارید ؟ ما کارها را به حق واگذار کردیم ،

و نا دیده و نا دَریافته به جان و دل پذیرفتیم ،

ما چنین کردیم و شما نافرمانی کردید ، و خویشتن را از ربقه ی بندگی بیرون بردید ،

عیب ، همه بر شما است ، و طعن در شما و خشم و لعنت بر شما باد که از فاسقـــانیـــد .


63 ـ لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُالإِثْمَ

وَأَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ


چرا الهیون و دانشمندان آنان را از گفتار گناه [آلود] و حـــرامخوارگى‏شان باز نمى‏دارند ؟

راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دادند.

 

باری ایشان که در میان شما ربّانیانند و احبار ، و در میان شما اخیار ، که به دانش مخصوصند و به دریافت موصوف ، چرا نادانان را باز نزنند و به دانش خویش آتش جهل آنان را فرو ننشانند ؟


آیا نمی دانند که فایــده ی علم  آن است و طریق عالِم چنان است که بر زبان نصیحت رانَد ، و در دل همت دارد ، تا جاهل را از جهل ، و عاصی را از معصیت باز دارد ؟ و بی راه را به راه آرَد ؟ و گمراه را رهبری کند ؟ چون چنین نباشد ثمره ی علم کجا باشد ؟ و شرف علم چگونه پدید آید ؟


64  ـ وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُاللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ

وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَ کُفْرًا وَ أَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى یَوْمِ

الْقِیَامَةِ کُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ


و یهود گفتند دست‏ خدا بسته است ! دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى ] آنچه گفتند

از رحمت‏ خدا دور شوند ، بلکه هر دو دست او گشاده است هر گونه بخواهدمى‏ بخشد ، و قطعا

آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرود آمده بر طغیان و کفر بسیارى از ایشان خواهد افزود ،

و تا روز قیامت میانشان دشمنى و کینــه افکندیم، هر بار که آتشى براى پیکار برافروختند

خدا آن را خاموش ساخت ، و در زمین براى فساد مى‏ کوشند و خدا مفسدان را دوست نمى‏ دارد .


اگر موحدان ، به نادانی روزی یکدگر را غیبت و بدگوئی کنند ، چون در راه توحیــــــد راست روند

و تسلیم پیشه کنند ؛ امید است که آنان را عفــــو کنند ، امّا صعب و منکر آن است که

در [باره] آفریدگارِ منزّه ناسزا سخن گویند ، و آن چه را عیب مخلوق شمرند بر خالق بندند ،

چنان که این بیگانگان گفتند : دست خداوند بسته است !


ای جوانمــرد ؛

 

در توحید ، تسلیم پیشه کن ، هرچه از عقل رود باک نیست ،

و در خدمت ، طاعت پیشه کن ، هر چه از معاملت فرو شود باک نیست ،

و در زهــد ، فراغت پیشه کن ، اگر گنج قارون در دست تو است باک نیست ،

و از خداوند ، خداوند جوی که از هرکس بازمانی باک نیست !


   

  

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فرج مبارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


شـایـد این جمعـه بیاید مهـدی(عج)



موضوع :