نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 635 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت یازدهـــم )
میوه درخت دوستی
( جزء ششــم صفحه 117 ـ آیه 54 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ
أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِیـــــــــــنَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِـــــــرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ
وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
تفسیر لفظی :
اى کسانى که ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد
به زودى خــــــــدا گروهى [دیگر] را مى آورد که آنان را دوست مى دارد
و آنان [نیز] او را دوست دارند [اینان] با مؤمنان فروتن [و] بر کافران سرفرازند
در راه خــــــــدا جهــــــــاد مى کنند و از سرزنش هیچ ملامت گـــرى نمى ترسند
این فضـــل خـــــداست آن را به هر که بخواهد مى دهد و خدا گشایش گر داناست
سالروز رحلت غریبانه ی کریمه ی اهل بیت ، حضرت فاطمه معصــومــه (س)
دختر گرامی امام موسی الکاظم علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم
تفسیر ادبی و عرفانی :
در این آیت دانایان را اشارتی است و مؤمنان را بشارتی ،
اشارت آن است که خداوند ، حافظ و نگهبان دین حنیف و ملت اسلام است ، و پیوسته برجا است ،
و چه زیان به این دین رسد اگر قومی برگردند و مرتــــدّ شوند ؟ خداوند دیگرانی را آوَرَد که به جان و دل آن را باز گیرند ، و به نــــــاز پرورند ، و احکام شرع به ایشان محفوظ دارد ، و بساط دین به مکان ایشان مزیّن سازد ، و رقم دوستی بر ایشان کَشَد ، که آنان خدا را دوست دارند و خداوند هم آنان را دوست دارد !
آنان کسانی هستند که چراغ معرفت در سر ایشان افروخته ، نور خدائی مربّی ایشان ،
و دامن پیغمبری مهــــد ایشان ، و ازل و ابد در وفای ایشان است !
بشارت آن است که هرکس مرتدّ نیست در شمار دوستان است و اهل محبت و ایمان ،
هرکس در ورطه ی ردّت نیفتاد او را بشارت است که در زمره ی دوستان افتاد ،
و خداوند نخست دوستی خود را با او اثبات کرد ، و آن گاه دوستی بندگان را برای خود ،
تا بدانی که خداوند تا بنده ای را به دوستی خود نگیرد دوست او نَبُوَد !
نشانِ یافتِ اجابتِ دوستی ، رضـــــا است ، و افزاینده ی آب دوستی وفـــــا است ،
مایه ی گنج دوستی همه نـــــور است ، و بـــــــار (میوه) درخت دوستی همه ســــــرور ،
هرکه از دو گیتی جدا ماند در دوستی معذور است ،
و هرکه از دوست پاداش دوستی خواهد ناسپاس است ،
دوستی ، دوستیِ حق است و دیگر همه وسواس ،
نزدیکتر منــــــــزل به خداوند ، دوستی است ،
دوستی درختی است که بارِ سر در آرَد و از او همه ی گل های اُنس روید ،
دوستی ، ابری است که همه نور بارَد ، و شرابی است که همه شهد سازد ،
و راهی است که همه مِشک و عبیر آرَد ،
رقم دوستی ازلی است و داغ آن ابدی !
تا دوستیِ دوست مــرا عادت و خوست
از دوست منم همه و از من همه اوست
به داوُد (ع) چنین وحی آمد :
ای داود ؛ هرکه مرا جوید به حق مرا یابد ،
و آن کس که دیگری جوید مرا چون یابد ؟
ای داود ؛ زمینیان را گو : رو به صحبت و مؤانست با من آرید ،
و به ذکر من اُنس گیرید ، تا مونس دل شما باشم ،
من طینت دوستان خود را از طینت ابراهیم حلیل خود و از طینت موسی کلیم خود
و از طینت محمّـــــــد حبیب خود آفریدم ،
ای داود ؛ من مشتاقان را از نور خود آفریدم ، و به جلال خود پروریدم ،
مرا بندگانی است که ایشان را دوست دارم ، و آنان هم مرا دوست دارند ،
ایشان مرا یاد کنند و من ایشان را یاد کنم ،
ایشان از من خشنود و من از ایشان خشنود باشم ،
ایشان در وفای عهد با من ، و من در وفای عهد با ایشان ،
ایشان مشتاق من و من مشتاق ایشان .
موضوع :