نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 633 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت نهـــم )
کمـــال احــدیـت
( جزء ششــم صفحه 113 ـ آیه 44 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَاالنَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ
لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن کِتَابِ اللّهِ
وَ کَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی
ثَمَنًا قَلِیلًا وَ مَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ
تفسیر لفظی :
ما تورات را که در آن رهنمود و روشنایى بود نازل کردیم
پیامبرانى که تسلیم ] فرمان خدا] بودند به موجب آن براى یهود
داورى مى کردند و [همچنین] الهیون و دانشمندان به سبب آنچه
از کتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسید
و از من بترسید و آیات مرا به بهاى ناچیزى مفروشید و کسانى که به موجب
آنچه خدا نازل کرده داورى نکرده اند آنان خود کافرانند
تفسیر ادبی و عرفانی :
در این آیت هم مدح به سزا است و هم تشریف تمام و هم تعظیم نیکو ،
مدح آن جلال الوهیت است و تعظیم آن کمال احدیت ، و تشریف بندگان در راه خدمت ، مدح با ذات می گردد ، و تعظیم با صفات ، و و تشریف با اعمال ،
جلال خود را خود بستود ، و تعظیم صفات خود را خود بنمود ، و دانست به علم قدیم که نهاد بشریت و عجز عبودیت هرگز مبادی جلال الوهیت درنیابد و به شناخت کمــــــال احــدیّــــت نرسد ! و عزت قرآن به این عجز گواهی می دهد که می فرماید : مردم قــــــدر او را چنان که باید نشناختند .
چنان که شیخ انصاری گفت :
خــدایـــــا ؛
نه شناخت تو را توان ، نه ثنای تو را زبان ، نه دریای جلال تو را کران ،
نه کفر کافران تو را زیان ، پس مدح و ثنای تو را چون توان ؟
در تورات هم رهنمونی هست اما برای راه بردن ، و روشنائی هست اما برای بینندگان ، بارخواهان را بار است ، و راه خواهان را راه ، خوانندگان تورات بسیار بودند اما روشنائی آن بر دل اندکی از آنها راه یافت ، و آنان کسانی بودند که خدمت بر منّت ، و معرفت بر مشاهدت و ثنای در حقیقت داشتند ، و بر سر آن ها سایه ی عنایت ازلیت بود و دیگران را که این نبود جز گمراهیشان نیفزود .
تورات را به آن ها سپردند اما آنها حق آن را ضایع کردند ، و در آن تحریف و تبدیل آوردند ، لیکن امت محمّد (ص) را به قـــــرآن تخصیص دادند ، و خداوند ایشان را گرامی داشت به جلال و عزت خود ، و تشریف و تخفیف امت ، حفظ قرآن را در خود گرفت ، و فرمود : ما قرآن را آوردیم و خود ما آن را حفظ خواهیم کرد
( انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون . آیه 9 سوره حجر )
موسی هنگام رفتن به کوه طور برادر خود هارون را نگهبان جهودان قرار داد و چون از مناجات برگشت قوم او گوساله پرست شده بودند ، اما مسلمانان صدر اسلام که از محمّد (ص) برای پس از مرگ خود نگهبان خواستند فرمود : نگهبان بر شما خداوند است که او مهربان و یکتاست ، و این بود که خداوند نیز نگهبانی از دین و امت را بر علی (ع) آراست ، و به رسولش امر فرمود تا جانشین و وصی و خلیفه و ولی مؤمنین را با ذکر نام و نشان به مسلمانان معرفی نماید .
(یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین . آیه 67 سوره مائده)
و این بود که ایشان در بازگشت از حجة الوداع
در محل غدیر خم آن رسالت عظیم را به انجام رسانید .
موضوع :