نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 617 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری ، متوفی قرن پنجم هجری ]
( قسمت سی و نهــم )
حقیقت ایمــان
( جزء پنجــم صفحه 100 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
136 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی
نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِیَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ
وَ مَن یَکْفُرْ بِاللّه وَ مَلاَئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ
وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیدًا
تفسیر لفظی :
ای کسانی که ایمان آورده اید ؛ به خدا و فرستاده اش و به کتابی که به فرستاده اش فرو فرستاده
و به کتابی از پیش فرو فرستاده ، ایمان بیاورید ، و بدانید که هرکس به خدا
و به فرشتگان و کتاب های او و رسولان او و به روز رستاخیز کافر شود ،
بی راه و گمراه گشته ، بی راهی و گمراهی دوری !
تفسیر ادبی و عرفانی :
ایمان دو قسم است :
یکی از روی برهان و یکی از روی عیان،
برهان از راه استدلال است ،
و عیان ، یافت روز وصــــال است ،
برهان ، استعمال دلائل عقلی است ،
عیان ، رسیدن به درجات وصول است ،
و خداوند از روی اشارت می فرماید :
ای شما که ایمان برهانی به دست دارید ؛
بکوشید تا به ایمان عیانی برسید ،
و آن به چشم اجابت به عیب نگریستن ،
و به چشم انفراد به فرد نگریستن ،
به چشم حضور به حاضر نگریستن ،
و به دوری از خود حق را نزدیک بودن ،
و به غیبت از خود او را حاضر بودن ،
که او نه از قاصدان دور است و نه از مریدان غایب !
که خود او فرموده :
ما از رگ بزرگ گردنِ بنده به او نزدیکتریم .
خداوندا ؛
موجود نفس های جوانمردانی ،
حاضر دل های ذاکرانی ،
از نزدیک نشانت می دهند و برتر از آنی ،
و از دورت می پندارند و نزدیک تر از جانی !
گفتم صنما ، مگر که جانان منی
اکنون که همی نگه کنم جان منی
خداوند می فرماید :
ای کسانی که از روی تصدیق ایمان آوردید ؛
از روی تحقیق هم ایمان آورید ،
شریعت پذیرفتید ، حقیقت را هم بپذیرید ،
زیرا شریعت چراغ است و حقیقت داغ !
شریعت بنـــــــــد است و حقیقت پنـــــــــد !
شریعت نیـــــاز است و حقیقت نـــــاز ،
شریعت ارکان ظاهـــر است و حقیقت ارکان باطن !
شریعت بی بدی است و حقیقت بی خودی !
شریعت به واسطه است و حقیقت به مکاشفه !
برای سلامتی و خشنودی امــــام و مقتدا و مولایمان
دو رکعت نمـــــاز مخصوص و یکصــــد صلـــــــوات
موضوع :