نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 611 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ]
( قسمت سی و ســوم )
نفـی اغیــار
( جزء پنجــم صفحه 92)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
.
87 ـ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ
لاَ رَیْبَ فِیهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِیثًا
تفسیر لفظی :
خدائی جز خدای یگانه نیست ، و شما را تا به رستاخیز فراهم می آورد ،
آن روزی که هیچ شکی در آن نیست ، و از خداوند راست سخن تر کیست ؟
تفسیر ادبی و عرفانی :
شهادت به صورت نفی ، غایتِ اثبات است و نهایت تحقیق،
اشارت ارباب معرفت آن است که نفی (لا) در اول کلمه ،
نفی اغیــــــــــار است ،
و استثنای ( اِلاّ ) اثبات قــادر قهّـــــــار است ،
یعنی تا اغیار را به تمامی از دل بیرون نکنی ،
حقیقت جلال کبریائی در دلت منزل نکند !
چو (لا) از صدر انسانی فکندت در ره حیرت
پس از بـود الاهیـت ، به الله آی از ( الاّ )
حکایت کنند : مردی را زنی بود که یک چشم او سپید بود ،
و مرد به واسطه ی زیادی محبت ، از آن عیب بی خبر !
چون محبت کم شد ، زن را گفت :
این سپیدی چشم کی پدید آمد ؟
زن گفت : آن گاه که محبت من در دل تو کم شد !
کسی از شبلی پرسید :
چرا همیشه الله گویی و لا اله الا الله نگوئی ؟
شبلی گفت : زبانم به کلمه ی جحد ( انکار ) روان نمی گردد !
ترسم که به وحشت جحد فرو روم و به عزت اثبات نرسم !
مرد گفت : از این قوی تر خواهم ،
شبلی گفت : بگو الله و همه را فرو گذار !
شبلی گوید :
آن مرد وارسته نعره ای برکشید و کالبد از جان تهی کرد !
در حقیقت او روحی دوست داشت ،
ناله کرد ، خوانده شد ، اجابت کرد !!
... لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ...
یکی از نام های خداوند ، جــامـــع است ،
و معنی این صفت آن است که ؛
به هم آورنده ی آب و آتش است در یک سنگ ،
و نماینده ی جهان فراخ است در دیده ی تنگ ،
و به هم آرنده ی ضد ها است در یک تن ،
از گرمی و سردی و تری و خشکی !
و به هم آورنده ی جزء ها و عضو های گوناگون است
در ساختمان تن آدمی !
که همه در هم ساخته ، و بندها به هم پیوسته ،
باز فردا به رستاخیز به هم آرد ،
و آن استخوان ها و گوشت ها و پوست های آدمی ،
که ریخته و در جهان ذره ذره پراکنده شده با هم جمع کند !!
موضوع :