نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 616) 

  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)

 

 [ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ] 

 

  ( قسمت سی و هشتــم )

 

کــوی تقــوی

 

 

 

 ( جزء پنجــم صفحه 99)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

132 ـ وَ لِلّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ

 

وَ کَفَى بِاللّهِ وَکِیلا

 

تفسیر لفظی :

 

و آن چه در آسمان و زمین است از آن خداوند است و نیک بسنده و کارساز که اوست .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

این آیه که در سه جای قـــرآن تکرار شده ،

هر جا قومی را تنبیه است ،

اول ؛ آگاهی همه ی مسلمانان است ،

دوم ؛ آگاهی متعـبّــــدان و متّقیــــــــــان ،

سوم ؛ آگاهی عــارفـــــان و خـــاصگــــــــــان !

 

اول : به همه ی مسلمانان گفت : آنچه در آسمان و زمین است همه مِلک و مُلک من است ، همه آفریده ی صُنع من است ، علم من به همه رسیده ، و از همه آگاهم ، حق ها را میان شما واجب کردم ، فرض ها را معیّن کردم.

حق زنان و یتیمان را بجای آرید ، و اگر بد کنید یا نیک ، آشتی کنید یا جنگ ، همه را به حقیقت می دانم ، که آفریده ی صُنع من است ، و صنع من بر من پنهان کَی شود ؟

 

دوم : متعبّدان و پرهیزکاران را گفت : یکبارگی همه به کوی تقـــــوی درآئید ، و آن را پناه خود سازید ، و از راه شُبهت و تهمت برخیزید ، آن گاه گروهی را توفیق داد ، و گروهی ( بر حسب استعداد ) در راه گمراهی فرو گذاشت ، و همه را آگاهی داد که من بی نیازم ، نه طاعت عابدان مرا سود ، و نه معصیت عاصیان مرا زیان ! هرچه در آسمان و زمین است همه مقدور و مصنوع من است !

 

سوم ؛ عارفان و خاصگان را آگاهی داد ، که هفت آسمان و هفت زمین و هرچه در آن است ، از آنِ من است ، همه را بدان نیافریدم که شما روی بدان آورید و دل بر آن نهید ، و پس به آن بمانید و از من باز مانید ! لکن بدان آفریدم تا به شما بنمایم ، و بر نفس شما آرایم ، آن گاه شما همه را بگذارید و روی به من آرید !

 

گویند : خلیفه ی روزگار مال فراوان بر سهل تستری عرضه کرد ! او هیچ نپذیرفت ! پرسیدند : چرا نپذیرفتی ؟ سهل دعا کرد تا پرده از دیده ی سئوال کننده برداشته شد ، و نگریست و یک جهان گوهر و مروارید دید !

آن گاه سهل گفت : ای جوان مرد ؛ ما را به مال خلیفه حاجت نیست ! که همه ی خزائـــن جهــــــان به فرمـــــان مـــا است لکن ما خود نمی خواهیم !

 

توضیــــح : وقتی که مردان مخلص این چنین مقامی داشته باشند ، پس برای مقامات پیامبران و اوصیاء آن ها مخصوصاً شخص پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و جانشینان خـــدا منصـــوب ایشان چه تصوری می توان داشت ؟

برای درک مقامات عالی ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین باید به تعابیر و مفاد زیارت جامعه ی کبیره دقت کرد و این زیارت پر محتوا و عمیق را سرسری و با لقلقه ی زبان نخوانیم .

 

**************************************************

 

نوزده دی 1356

 

روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قــــــــــم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود.

این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم .

نوزده دی ماه در میان روزهای انقلاب همچون خورشیدی در آسمان نیلگون می درخشد ؛ خورشیدی که در فصل سرما نهضت را گرمایی دوباره بخشید و امید به فتح را در دل ها زنده کرد. نوزدهم دی ماه جاری شدن آیه «اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحَا مُبینا» (18) بر لب های تفتیده انقلاب بود. قیام 19 دی، در ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، مژده فتح دیگری را برای اسلام به ارمغان آورد. درخت سرخ انقلاب جوانه زد و شکوفه های استقلال و آزادی سبز شد تا در بهمن 57 به بار بنشیند. اینک سالروز آن حماسه هاست و امروز یاد آور جلوه های ایثار و شهادت است. نوزده دی ماه یادآور تکبیرهایی است که در برابر شلیک هر گلوله، فضای کفرآلود آن زمان را می شکافت و چون تیری بر قلب طاغوت می نشست.

یاد شهدای مظلوم و گلگون کفن قیام 19 دی و تمامی شهدای اسلام و انقلاب را گرامی می داریم و خالصانه ترین درودها را به روان پاکشان تقدیم می کنیم.

 

نوزده دی 1357

 

شهادت عارف فرزانه و مجاهد فی سبیل الله

 

شهید انقلاب اسلامی ایران

 

شهید معظّم حاج محمد ترابی

 

گرامی بــاد

 

روحشان شاد و راهشان مستدام

زندگینــامه و یادمـــــان (کلیک کنید )

35 سال قبل (یادمان شهید ترابی)

 


 

حُسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری


آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما
 

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
 

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
 

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم

 

 

 

 

 



موضوع :