نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 612 ) 

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)

 

[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ] 

 

  ( قسمت سی و چهــارم )

 

معـــراج مـؤمـــن

 

 

 

 ( جزء پنجــم صفحه 95)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

103 ـ فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْکُرُواْ اللّهَ قِیَامًا وَ قُعُودًا  

 وَ عَلَى جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ

إِنَّ  الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا

 

  تفسیر لفظی :

 

چون نماز خوف را گزرانیدید خدا را ایستاده (در تندرستی) و نشسته ( در بیماری ) و به پهلو

( در حال ناتوانی ) یاد کنید ، و همین که آرام و ایمن گشتید نماز را به هنگام خود به پا دارید ،

که نماز بر مؤمنان واجب بهنگام نوشته شده است .


  تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بدان که نمـــــاز رازی است میان خــــدا و بنـــده ،

که این راز ، هم نیــــاز است و هم نـــــاز !

امروز نیـــــاز است و فــــردا نــــاز ،

امروز رنـــــــج است و فــــردا گنـــــــج ،

امروز باری گران و فــــردا رَوح و رَیحــــان ،

امروز رکوع و سجود و فــــردا وجــود و شهــــــود .

 

از شرف و مزیّت نماز بر سایر عبادت ها همین بس که

خداوند در صد و دو  (102) جای قرآن ذکر فرموده ،

و آن را سیزده (13) نام نهاده است :

صلوة ، قنوت ، قرآن ، تسبیح ، کتاب ، ذکر ،

 رکوع ، سجود ، حمد ، استغفار ، تکبیر ، حسنات ، باقیات ،

و پیامبر (ص) فرموده اند :

 

نمـــاز معـــراج مـؤمـــن است

  

 

گفته اند : نماز گزار را هفت کرامت است :

هدایت ، کفایت ، کفّارت ، رحمت ، قربت ، درجت ، مغفرت

 

اول قدم از شرک ، بی نمازی است ،

که خداوند روز رستاخیز به دوزخیان می فرماید :

چه شما را به این جا افکند ؟

می گویند : ما از نماز گزاران نبودیم ،

 

 هرکس این پنج نماز را به وقت خودش و با شرط بخواند ؛

خداوند او را ثـــواب جمله اصـــول شرایع دهد !

چون هیئت نماز چهار گونه است :

قیام ، رکوع ، سجود ، قعود

و حکمت آن این است که :

جمله ی موجودات بر چهار شکلند ؛

بعضی ایستاده چون درختان ،

بعضی کمانی و خم چون ستوران ،

برخی روی بر خاک چون حشرات ،

و برخی بر زمین نشسته چون گیاهان .

و خداوند فرمود : بنده ی مؤمن باید این چهار هیئت را بجای آرد

تا ثواب پرستش همه ی مخلوقات را داشته باشد .

 

این که خداوند نمازها را در رکعت های مختلف فرموده از آن جهت است که ؛

بنده دارای دو قسمت است : روان و تــن ؛

پس نماز دوگانه ، شکر روح و جسم است !

و در باطن آدمی سه گوهر است : دل و عقل و ایمان ؛

پس نمازسه رکعتی ، شکر این سه خصلت است !

و باز چون ترکیب آدمی از چهار طبع اصلی است :

پس نماز چهار رکعتی ، شکر این چهار طبع است !

(سعدی علیه الرحمه آنها را چهار طبع مخالف سرکش نام نهاده )

و چون مؤمن از همه مطیع تر است و کار وی شریف تر ،

و درجه ی وی نزد حق رفیع تر ،

باید به شکرانه ی آن همه نعمت ،

 

   هر شبانه روز 17 رکعت ( سوای نوافل ) نماز گزارد !

 

******************************** 

 

هر عبادتی که بندگان بجای آرند ،

و هر ذکری که فرشتگان کنند ،

جملگی در دو رکعت نماز جمع است :

از جهــاد و حـــج و زکـــوة و روزه !

بدین گونه که چون مجاهدین راه حق به جنگ روند ؛

نخست صف بندند و مبارزت کنند ، این جهــــــاد است !

چون در جنگ با دشمن جولان کنند

و چشم خیره کنند و تکبیر گویند ،

و در نماز هم احرام است و احلال ، پس این مانند حج است !

و چون زکوة پاکی مال است از پلیدی ،

پس چون مؤمن غسل کند و وضو سازد ،

به منزله ی زکوة است ،

و چون از خوردن و آشامیدن در نماز ممنوع است ،

پس این به مانند روزه است .


******************************** 

 

و اما راز و حکمت 17 رکعت نماز :

 سال ها قبل کتابی را خواندم که زندگی نامه و خاطرات یک پزشک جراح آلمانی بود ؛ اینک نه نام کتاب را بیاد دارم نه نام آن پزشک را و نه همه زندگی نامه او را ، فقط دو خاطره از وی که در آن کتاب نقل کرده بود را فراموش نکرده ام ، و این یکی از آن دو خاطره است که به زبان وی و قریب به مضمون نقل می شود :

 

یک روز هنگامی که شیفت کاری ام تمام شده بود و آماده خروج از بیمارستان بودم متوجه شدم که بلندگوی پیجینگ بیمارستان مرا به رفتن سریع به اتاق عمل می خواند ، با این که آماده خروج از بیمارستان بودم بازگشتم و به اتاق عمل رفتم ، دیدم بیماری را روی تخت خوابانیده اند که گویا در همان نزدیک اتاق عمل سکته کرده بوده ! پس از معاینه دستور دادم سریع برای عمل آماده اش کنند و رفتم لباس هایم را عوض کردم و لباس عمل پوشیده برگشتم ، بیمار آماده عمل بود و من سریعاً شروع به عمل کرده ظرف چند دقیقه رگ قلب او را که در محل ورودی قلب گرفته بود باز کردم !

این نوع گرفتگی رگ که به ندرت یافت میشود بدین گونه است که در رگ ران انسان یک لخته به وجود می آید و این لخته به تدریج بالا آمده تا به دریچه ورودی قلب می رسد و آن مجرا را بطور کامل می بندد ! و از لحظه بستن شدن مجرا ظرف چند دقیقه اگر بیمار عمل نشود مرگ وی حتمی خواهد بود ! شانس این بیمار که یکی از چهره های مشهور آن زمان بود این بوده که در بیمارستان و آن هم در جایی که امکانات عمل فوری قلب وجود داشته سکته کرده است وگرنه اگر خارج از بیمارستان بود تا او را به بیمارستان برسانند احتمال فوتش بسیار بالا بود .

علت به وجود آمدن این لخته در رگ ران هنوز به درستی مشخص نشده ،

ولی برای این که به این بیماری مبتلا نشوید؛

 

   روزانه بین 15 الی 20 مرتبه

  

 بصورت چمباته ( دو زانو ) روی زمین بنشینید و برخیزید !

  

******************************** 

  

من در حاشیه آن کتاب نوشتم : این کار را مسلمانان , 

به عنوان یک تکلیف شرعی واجب همه روزه انجام می دهند !

 

   و آن 17 رکعت نمـــاز واجب یومیــه است !!!



 

همه مشکلات و گرفتاری های ما
 

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
 

محبــــــوب دل هــــــا و منجـــی انســان هـا
 

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعــــــــــا کنیم
 



موضوع :