نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (606 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)

 

  ( قسمت بیست و هشتــم )

 

دهنده عطا و پوشنده خطا

 

 

 

 ( جزء پنجــم صفحه 90)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

77 ـ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ  

 وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ  الْقِتَالُ

إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللّهِ  أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً

وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا  الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ

قُلْ مَتَاعُ  الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى

وَلاَ تُظْلَمُونَ  فَتِیلًا

 

تفسیر لفظی :

آیا نمی بینی و نمی نگری به کسانی که به آن ها گفته شد دست از جنگ با کفار بردارید و نماز گزارید

و زکات دهید ، پس از آن همین که بر آن گروه قتال واجب آمد جمعی از آنها از جنگ می ترسیدند

مانند ترس از عذاب خداوند یا سخت تر و گفتند : چرا فراغ و امان از ما ببردی و بر ما جهاد نوشتی ؟

چرا ما را در امن و فراغ باز نگذاشتی ؟ تا اجلی که نزدیک است خود برسد !

بگو ای محمّــد ؛ برخورداری در این جهان اندک است ، و آن جهان برای پرهیزکاران

 از این جهان بهتر است ! و بر شما به اندازه ی چیز کوچکی ستم روا نخواهد شد .



 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند از روی اشارت ،

 بر ذوق ارباب حکمت و سالکان راه حقیقت می فرماید :

دست ها از امور خویش باز دارید ،

و خویشتن را از کار ها بیرون آرید ،

و یک سر همه شغل ها را به خداوند واگذارید ،

و به او باز گذارید ،

که اوست سازنده ی کار بندگان ،

مدبّــــر و مقـــــــدّر کاردان ،

به سر برنده ی شغـــل ایشان بی ایشان !

دل دهنده ی تــــــوبـــــه کاران ،

پذیرنده ی عذر خواهان ،

و نیز چندان منّت است بر بندگان که ؛

از اول بنده را رایگان بیافریند ،

و چون پدید آوَرَد ،

از آب و آتش و باد نگه دارد ،

به شنوائی و بینائی و هوشیاری و دانش اندوزی بیاراید ،

و ایمان و معرفت بر وی نگه دارد ،

پس آن گه چون کسی دست به مخلوقی بردارد ؛

خطاب کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ عَنهُم آید که ؛

دست از مخلوق من فرو دار ،

و به خالق واگذار ،

که خداونـــد ، با وفا ،

و دهنــــــده ی عطــــــا ،

و پوشنـــــــــده ی خطـــــــــا ،

و در مهربانی و کرامت بی همتا است .

گفته اند منظور دیگر از این آیت این است که :

دست از دنیــــا باز دارید ،

و درب شهوات بر خود فرو بندید ،

و مــــال و جــــاه دنیـــا را براندازید ،

کــــــه آن چـــــــــه حـــــرام است لعنـــت ،

و آن چــــــــــه حـــــــــــــلال است محنــــــت ،

و آن چــــــــــه فـــــزونــــــی است عقـــــــوبت است .

 




 

حُسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری


آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری


جانـــــــان من !


  قائـم آل محمّـــــد (ص)


  هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


  برای تعجیل در فرج مبارکتان دعا می کنیم

 

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 



موضوع :