نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (601 ) 

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت بیست و ســوم )


کمــال تـوحیــد



 

( جزء پنجــم صفحه 87)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

  

58 ـ إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا   

وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ

إِنَّ  اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا


  تفسیر لفظی : 

خداوند فرمان می دهد که امانات مردم را به صاحب امانت رد کنید ، و چون میان مردمان حکم کنید

پس باید به داد و انصاف حکم کنید و خداوند شما را به خوب چیزی که همان عدل است پند و اندرز می دهد ،

به درستی که خداوند شنوا و بینا است .


 

 

  تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند مهربان ، کار ساز بندگان ، می فرماید :

امانت ها که به ذمّت خویش است ،

به صاحبش برگردانید ،

و در آن تصرف مکنید ،

و از خیانت در امانت بپرهیزید ،

و بدانید که بعد از ایمان و معرفت ، 

بنده را هیچ صفتی بالاتر از امین بودن نیست ،

که پیامبر ما ( که سلام و صلوات خدا بر او باد)

قبل از این که پیامبر شوند امین بودند

و در میان مردم به امانت مشهور ،


و بعد از کفر ، صفتی بدتر و پست تر از خیانت نیست !

طاعت ِ بنده از امانت رَوَد ،

و معصیت از خیانت بُوَد ،

خیانت مایه ی فساد و سِــرِّ همه ی نافرمانی هاست ، 

و امانت رکن دین و کمال توحید

و صفت پیامبران و فرشتگان است .


 

بدان که : امانت ها که سنت و قرآن به آن گویا است سه چیـــز است :

اول : طاعت و دین ، که خداوند بر خلق عرضه داشت

دوم :زنان که نزد مردان امانتند ،

که پیغمبر (ص) فرمودند :

زنان به عنوان امانت خداوند بگیرید .

سوم : مالی است که نزد کسی بنهی ،

یا رازی که به کسی بگوئی ،

که خداوند تبارک و تعالی فرمود :

باید مال به اهلش برگردد ،



 

و پیغمبر (ص) فرمودند :

مجلس ها (سخنانی که در نشست و برخاست میشنویم) به امانت است ،

و اگر کسی به شما سخنی سپرد ، امانت است ،

باید بشنوید و در دل نگاه دارید ،

و آن چه ناگفتنی بود باز مگوئید .

گویند : خداوند گوش را  گشاد و بی بند  آفرید ،

که اگر خواهد یا نخواهد ، بشنود

و در دل بداند ،

و این شنیدن گوش و دانستن دل را ،

بازخواستی نیست ،

چون که به اراده و در اختیار بنده نیست !

امّا چشم و زبان را با در و بند آفرید !

که بتواند نانگریستنی ها را ننگرد !

و ناگفتنی ها را نگوید !

و شرط امانت را در هر دو به جای آرَد.




 

 

حُسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری


آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری


جانـــــــان من !


  قائـم آل محمّـــــد (ص)


  هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


  برای تعجیل در فرج مبارکتان دعا می کنیم


 

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات



موضوع :