نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (598 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت بیستـــم )
شِـــرکِ اکبـــر
( جزء پنجــم صفحه 86)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
48 ـ اِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ
لِمَن یَشَاءُ وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا
تفسیر لفظی :
خداوند شرک آوردن به خود را نیامرزد و هرچه جز آن است و از آن فرود تر می آمرزد
و هرکس به خدا شرک آورد دروغی ساخته و گناه بزرگی بر خود نهاده است .
تفسیر ادبی و عرفانی :
گفته انــــــد که :
شرک دو گونه است :
شرک عـــــام و شرک خـــاص !
شرک عـــــام بزرگتـــــــر ،
و شرک خـــــاص کوچکتـــــر است ،
و شرک بزرگتــــــر آن است که :
کردگار عظیم و صانع قدیم را شریک گویند،
او را مانند و همتا دانند !
یا به چیزی از خلق مانند کنند !
این گونه کسان ، خداپرست نیستند ،
بلکه آنان بت پرست هستند !
چه ؛ که اعتقاد درست و دین پاک آن است که :
خدای جهانیان و آفریدگار همگان را ،
منزّه و پاک از انباز و از جفت و فرزند دانند ،
که نه خود زاده و نه کس او را زاده ،
[ لَم یَلِد وَ لَم یُولَد ]
و از حدوث و تغییر و ولادت آزاد ،
از هر عیب مقــــدس و مبـــــرّا ،
[ سُبُّـــــوحٌ قُـــــدُّوس ]
در صفت پــــاک ،
در صنـــع زیبــــا ،
در گفت شیرین ،
در مهــــر تمــام ،
در صفت از عیب پاک ،
و در کردار از لغــو پاک ،
در گفت از سهـــو پاک ،
در مِهـــر از رَیب پاک ،
خدائی که از اوهام بیرون ،
و کس نداند که چون !
خــــدائی را ســـزا ،
از عیب هـــــا جــدا ،
در ذات و صفات بی همتــا ،
هرکه را این اعتقاد باشد ؛
از شِـــرکِ اَکبَــــر بــرَست ،
و به ایمـــــــــــان پیوست .
و امّـــا شرک کوچکتــــر :
شرک کوچکتــــر نیــــز دو گونه است برای دو گروه :
مؤمنان را ریــــــــا در عمل است و ترک اخلاص در عمل ،
و عارفان را التفات و توجه در عمل است و طلب خلوص به آن ،
و اثـــر این گونه عمـــــل ها این است که :
ایمان مؤمن کاسته شود ،
و در یقین آنان خلل راه یابد ،
و درِ روشنائی بروی دل آنان بسته شود ،
که مصطفی (ص) فرمود :
من برای امّت خود از شرک کهن می ترسم !
پرسیدند : آن کدام است ؟
فرمود : آن که عمل کند و در عمل او ریـــــــا باشد !
در آن معنی در جای دیگر مصطفی (ص) فرمود :
برای امّت خود می ترسم اگر شرک آرند !
نه آن که بت بپرستنـــــــد ،
یا آفتـــاب و مـــــــــــــاه بپرستند ،
لیکن می ترسم که عبادت به ریــــــــــا کنند ،
و خلــــق را با خود در آن عمــــــل شــــریـــک سازند !
که خداونــــــد فرموده :
هرکه عمل کرد و دیگری را با من در آن انبـــاز (شریک) گرفت ؛
من از همه ی انبــــازان بی نیازم ،
و جمله ی آن عمــــل به انبـــــــاز دادم !
ضمن تبریک سالروز ولادت هفتمین خورشید امامت و هدایت
امام موسی ابن جعفرٍ الکاظم علیه السلام
از شما دعوت میشود بیوگرافی ایشان را در این پست ملاحظه فرمائید .
لطفاً روی عنوان کلیک کنید
همه مشکلات ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم
موضوع :