نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (593 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت پـانــزدهـــم )
نسیـم اُنـس
( جزء پنجــم صفحه 84)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
36 ـ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا
وَ بِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى
وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ
وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا
تفسیر لفظی :
خدا را بپرستید و هیچ چیز با وی شریک نگیرید و با پدر و مادر نیکوئی کنید ، و همچنین با خویشاوندان و یتیمان و بی نوایان
و با همسایه ی خویشاوند و همسایه ی بیگانه و رفیق هم سفر و با کسان راه گذر و مسافر و با بردگان خود به نیکوئی رفتار کنید
که خداوند بنده ی خود ستا و نازکش را دوست ندارد .
تفسیر ادبی و عرفانی :
ابتدای آیت ذکر تــوحیــــــد است ،
و توحیـــداصل علوم و سِرّ معـــارف و مایه ی دین است ،
و بنای مسلمانی و حاجز میان دوست و دشمن است ،
هر طاعتی که توحید با آن نیست ؛
آن را ارجی و وزنی نـــه !
و سرانجام آن طاعت جز تاریکی و گرفتاری نیست ،
و هر معصیت که با آن توحید است ؛
حاصل آن جز آشنائی و روشنائی نیست ،
یکتا گوئی توحیــــد مؤمنـــــان است ،
و یکتــــــــا بینـــــی توحیـــد عارفـــان !
توحید مؤمن ؛ دیو رانَد ، گناه شوید ، دل گشاید ؛
توحید عارف ؛ علایق بَرَد ، خلایق شُویَد ، حقایق آرَد ،
توحید مؤمن ؛ پند برگیرد ، در بگشاید ، بار دهد ،
توحید عارف ؛ رسوم انسانیت محو کند ، حجاب بشریت بسوزاند ،
تا نسیم اُنس دمد ، و یادگار ازلی رسد و دوست به دوست نِگَرَد !
توحید مؤمن آن است که ؛
خـــــــدا را به یکتــــــــائی در ذات ،
و پاکی در صفات ،
و ازلیت در نام و نشان ،
گواهی دهد،
خدائی که آسمان و زمین را جز او خدائی نه ،
خدائی که به شأن و قدر از همه برتر ،
و به ذات و صفات بالاتر ،
و از ازل تا ابــــد بزرگتر و والاتر است .
گفته اند : توحید مسلمانمؤمن سه جمله است :
اثبات صفات ، بی تفریـــط ،
نفـــی تشبیـــه ، بی تعطیــــل ،
بر ظاهـــــر رفتــــــن ، بی تخلیــــط ،
حقیقت اثبات آن است که ؛
هرچه خدا فرموده ، از خود بر بیان است ،
و آن چه مصطفی (ص) فرموده ، از حق بر عیان است ،
پس باید تسلیم و تصدیق در آن پیش گیری ،
و بر ظاهر آن بایستی ،
و آن را مَثَل نزنی ،
و به خیال گِرد آن نگردی !
که آن چه در علم خدا آید ،
در خیال نیاید ،
و باید از تفکر در آن بپرهیزی ،
و تکلف و تأویل در ان نجوئی ،
این است توحیـــد که با آن از دوزخ برهند ،
و از خشم حـــق آزاد شوند .
و به بهشت روند ،
اما توحید عارفان که زینت صدّیقـــان است ؛
نه کار آب و گِل است ،
و نه جای زبان و دل !
موحّد عارف به زبان چه گوید ؟
که حالش خود زبان است ،
توحید را چگونه تعبیر کند ؟
که با هر عبارتی عین بهتان است !
این توحید نه از خلق است ،
بلکه آن را از حق نشان است ،
و در حقیقت رستاخیـــــز دل و غارت جـــــان است .
( این مبحث ادامه دارد )
یادداشت برگزیده
لطفاً روی عنوان کلیک کنید
همه مشکلات و گرفتاری های ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم
موضوع :