نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 591 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت سیـز دهـــم )
حقـایــق ایمـــان
( جزء پنجــم صفحه 83)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
31 ـإِن تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ
سَیِّئَاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا
تفسیر لفظی :
اگر از گناهان بزرگ که شما را از آن باز می زنند دوری کنید ، ما گناهان شما را ناپیدا کنیم
و شما را در آوردنی نیکو در جایسندیده درآریم .
تفسیر ادبی و عرفانی :
گناهان بزرگ ( کبیـــره ) در راه شریعت ،
آن ها است که یاد شده ،
ولی گناهان بزرگ اهل صحبت در کوی طریقت ،
به زبان اشارت نوعی دیگر است !
و ذوقی دیگر دارد !
چون اهــــل خـــدمت دیگرند ،
و اهــــل صحبت دیگر !
خدمتیان مزدورانند و صحبتیان مقربانند ،
طاعت خدمتیان کبیره ی مقربان است ،
و نشانه ی گناهان بزرگ آن است که :
آدمی را در روش خویش ،
گاه گاهی فتــــرتی بیفتد ،
که فطرت او مغلـــوب اوصـــاف بشریت شود !
و حیات ایشان در معرض رسوم و عادات نکوهیده افتد ،
و حقایـــق ایمــــان به شوائب اغراض ،
و حظّ های نفسانی آمیخته و آلوده گردد ،
در آن حال اگر ندائی از غیب به داد آنان نرسد ،
و امیدی از صحبت ارادت ،
و صدق و سرور و وجد ،
آنان را پیش نیاید ،
هیچ گاه به خودی خود از چـــاه اغــــراض بیرون نیایند !
بزرگان دین گفته اند :
مرد تا به سر این خطرگاه نرسد ،
و این مقام فتــــرت باز نگذارد ،
مـراد و راهنمای دیگران نشود ،
مردی باید که هزار بار راه گم کرده باشد ،
تا کسی را از بی راهی به راه آرَد ،
که اول راه به راه باید آن گه راه باید !
آن کس که همـــــواره بر راه باشد ،
راه دانـــد ولی راه به راه ندانـــد !
و سِــرّ ِ زَلَّــت (لغزش) پیمبران و وقوع فتـــــرت ایشان همین است !
یادداشت برگزیده
لطفاً روی عنوان کلیک کنید
حسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری
آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری
همه مشکلات ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبوب دلهـا و منجی انسانهـا
حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم
موضوع :