نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (587 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت نهـــم )
سـرای وصــل
( جزء چهارم صفحه 80)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
19 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء کَرْهًا
وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن یَأْتِینَ
بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ
فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَ یَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا
تفسیر لفظی :
ای کسانی که به اسلام گرویده اید ؛ شما را حلال نیست که زنان یک دگر را بر خلاف میلشان به میراث برید ،
و آنان را از نکاح باز مدارید ، و از بهره ی زناشوئی ،آنها را بی نصیب نکنید ، مگر آن که با دلیل استوار و روشن ،
عمل خلاف عفت انجام داده باشند ! و با زنان به نیکوئی بگذرانید ، و اگر آنان خوش آیند شما نباشند ،
چه بسا چیزها که شما را ناخوشایند آید ، در حالی که خداوند برای شما در آن نیکوئی و خیر بسیار قرار داده است .
کاروان اسرای اهل بیت (ع) در مسیر کربلا تا شام است
... و نهضت ادامه دارد ...
تفسیر ادبی و عرفانی :
ای مؤمنان ؛ زنان یکدگر را به ارث نبررید !
در این آیت ، هم نداست ، هم تنبیه !
هم اشارت ، هم شهادت ، هم حکم !
و بیان حکم آن است که :
این زنان ضعیفند و اسیر قهـــر شمــــا !
ایشـــــان را مــرنجـــــانیــــــد ،
و از راه حیله و تدلیس بر ایشان حکم نکنید ،
و به قهــــــــر نرانید ،
و آن چه شرع نپسندد از آنان مخواهید ،
و با ایشان بطور معروف و نیکی زندگانی کنید ،
راه دین و دیانت به ایشان بنمائید ،
و آداب مسلمانی و شریعت به ایشان بیاموزید ،
و آداب صحبت و معاشرت به آنان یاد دهید ،
و خودتان آن آداب را با ایشان نگاه دارید ،
و رنج ایشان را تحمّل کنید ،
و بار ِ خدمت و رنج خویش بر آنان منهید .
گرچه ظاهر آیت در باره ی زنــــان است ؛
لیکن از روی اشارت شامل همه ی مسلمانان است که می گوید :
نگرید تا خویشتن را هیچ وقت بر هیچ مسلمانی
دارای حــــــق و فضـــــل واجب نبینید ،
و از مهینان خویش خدمت نخواهید ،
و بر کمینان زور نگوئید ،
و بر اهل ضعف ، صولت ننمائید ،
بلکه در مراعات و مواسات ایشان بکوشید ،
و به ایشان تقـــــرّب کنید .
به داوود نبی (ع) ندا رسید : ای داوود ؛
اگر شکسته ای در راه ما بینی ،
یا دل شده ای در کار ما دیدی ،
نگر تا او را به لقمه نانی خدمت کنی ،
و به شربت آبی به او تقرّب جوئی ،
و در برِ آفتابِ نورِ دلش بنشینی ،
ای داوود ؛
دلِ درویشِ درد زده ،
تابگاه ِ آفتابِ نـــور ماست ،
و آفتـــــاب نـــور جلال ما ،
پیوسته در غرفه ی دل او می تابد .
بـــزرگی گفت :
ای مسکین ؛ اگر نتوانی به او تقرب جوئی ،
باری به دل اولیاش تقرّب جوی ،
که وی بر دل ایشان اطلاع کند ،
هرکه را در دل ایشان بیند وی را به دوستی گیرد ،
نبینی که مصطفی (ص) با ضعفاء مهاجران بنشستی !
و خود را در ایشان شمردی ،
و سپاس خـــدای را به حای آوردی ؟
که خداوند او را مأمور کرده ؛
که با ضعیفان امت بنشیند ،
و تحمل و بردباری با ایشان نماید .
... فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ ...
هرچه امروز بر نفس تو سخت تر آید ،
فردا بر دلت خوش تر آید ،
و هرچه امروز در سرای حکم ،
صــــــورت رنــــــج دارد ،
فـــردا در ســرای وصــــل ،
مایه ی گنـــــــج بُوَد ،
بی مرادی و ناکامی امروز بر نفس سوار است ،
لکن زهی مــــــــراد و کام ،
که فــــــــردا در ضمن این کار آید .
گر امروز اندر این منزل تو را حالی زیان باشد
زهی سرمایه و سودا که فردا زین زیان باشد
ای مونس دیـده با ضمیـرم یـاری
انـدر دل مـن نشستـه بیــداری
گر با دگـری قـرار گیرد دل مــن
از جان خودش مبـاد برخـورداری
همه مشکلات و گرفتاری های ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم
موضوع :