نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 568 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت شصت و یکـــم )
توکّـل در مقـام عـزم
( جزء چهارم صفحه 71 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
159 ـفَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ
لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْلَهُمْ
وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ
إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ
تفسیر لفظی :
پس به سبب رحمت و بخشایش از سوی خداوند ، چنان نرم خوئی با آنان داشتی که اگر درشت خو و ستیزدل بودی
از گِرد تو پراکنده شدندی ( و حلقه ی صحبت شکسته شدی ) پس آنان را ببخش و از ایشان فرو گذارو برایشان آمرزش خواه ،
و در کاری که پیش آید با آن ها مشورت کن ، و هروقت عزم کردی و به آهنگ کار برخاستی کار را به خدا واگذار
و پشت گرمی به وی داشته باش ، که خداوند کار به وی سپارندگان و پشت به وی بازکنندگان را دوست دارد .
( یکی از صحابه ی رسول الله (ص) گفت : ما در جنگ بدر که با یکدگر مشورت کردیم پیروز شدیم ،
ولی در جنگ اُحُد که مشورت نکردیم مغلوب گشتیم ! )
[ البته باید گفت که مغلوب شدن در جنگ اُحُد معلول دنیا طلبی و طمع غنیمت و تبعیت نکردن از فرمان رسول الله (ص)
مبنی بر عدم ترک محل سازمانی تعیین شده شان بود ! ]
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عــزا و چه ماتــــــم است
تفسیر ادبی و عرفانی : ( بخش سوم )
... فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شـاوِرهُــم فِی الامرِ
فَاِذا عَـزَمتَ فَـتَـوَکَّل عَـلَی اللهِ اِنَّ اللهَ یُحِـبُّ المُتَـوَکِّلِیــنَ.
حالات روندگان در این راه یکسان نیست،
یکی مقصر است او را عـفـو کن،
یکی توبه کار است و پشیمان،
از برای او آمرزش خواه،
یکی رام ومطیع است با او مشورت کــن،
و در مقـــام عــــزم به خــدا تـوکّـــل کــن،
و عــزم را سه مرحله است:
عــزم توبـــــه ،
عـزم خـــدمت ،
عــزم حقیقــت ،
و بنای هــر سـه عـزم بر تـوکّـل است،
و اصل توکل یقین است،
و شرط توکل ایمان است،
و ثمره توکل دوستی حق تعالی است
کهخداوند توکل کنندگان را دوست دارد.
توکل را سه رتبت است :
توکــــــــل ،
تسلیـــــــم ،
تفــــــویض ،
توکل ، بدایــــت است،
تسلیم ، وساطـت است
و تفویض،نهـــــایت است.
توکل صفت همه پیمبران است بطور اعـم،
و تسلیم صفـت ابراهیم است بطور اخص،
و تفویض صفت خاص الخاص مصطفی(ص) است
که به حکـم خـداونــد رضا دهد
و در مجمع رَوح و ریحان آسوده رضـــــا است.
پیغمبر (ص) فـرموده اند:
تواناترین کس اوست که به خــدا توکل کند،
سعادتمند تر کسی است که تقــوی پیشه کـنـد
و غـنـی تر کسی است که روزی خــــدا را
اسـتــــوارتر از دارائی خــود بدانـــد.
گــر روز وصـــال بــاز بینــم روزی
با وی گله هـای روز هجــران بکنم
فــــــرمــــــــان عشــــــــــق
همه مشکلات ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان دعا کنیم
موضوع :