نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 563 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت پنجـــاه و ششــم )


سپــاه بی حیلـت

 

( جزء چهارم صفحه 68 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 

 

  151 ـ سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُواْ الرُّعْبَ

بِمَا أَشْرَکُواْ  بِاللّهِ مَا لَمْ یُنَـــزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا

وَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِینَ

 

تفسیر لفظی :

آری ما در دل های کافران بیم و ترس می افکنیم ، به سبب آن که برای خداوند شریک گرفتند ،

چیزی که از آسمان برای آن دلیل و حجتی نفرستاده است ،

و البته بازگشت گاه این چنین کسان آتش است و ستم کاران را بد جایگاهی است .


تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند جلیل جبّار ،

کـــــردگار نامـــــــــدار ،

بنده نوازی که از کارهای آنان آگاه ،

و آنان را پشت و پنــاه ،

خود دارنده و خود سازنده ،

خود پادشاه و همه جهان او را سپاه ،

سپاهش نه چون سپاه خلقان ،

که اسب و سلاح باید ،

و آلت و زینت شاید ،

و فریب و حیلت باید ،

سپـــــاه حــــقّ بی نیاز از همه ی آن ها ،

کمر بسته بر درگاه عزت ،

تا خود چه آید از فرمان و حکمت ،

سپاه او پشّـــــه ای است که از او ضعیف تــر نــــه !

غالب بر نمــرود که از او قوی تــــــــر نــــه !

لشکرش مرغان کوچک ابابیــــــــل ،

که غالب شدند بر اصحاب فیـــل !

[[ و سپاه دیگرش ریز دانه های شنِ معلّق در هــوا ! ]]

[[ که غالب شد بر هواپیماهـــــا ی جنگی فوق مدرن در عصر مـــا !]]


(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

 

آری ؛


این ها هستند سپــــاه بی حیلت و فریب خداوند !

امّــــــــا سپـــــــــــــاه دیگـــــــر خداوند ؛

رعــب است که در دل دشمن اندازد ،

چنان که در جنگ بـــدر و اُحُــــــــــــد انداخت !

آری او در دل های کافران بیــــــــــم و ترس می افکند.

یکی دیگر از آثـــار رعـب و هـیبـت بر دل کافـران،

و ایجـــــــاد فــــزع در دل بیگانــــــگان

داستان ابوجهـــل و جـــوان ثقفــــی است .


[ این داستان جالب را در یادداشت بعدی (کلیک) ملاحظه فرمائید ]

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است





موضوع :