نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 554 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهل وهفتـــم )


اهل نواخت و کرامت

 

 

اَلحَمدُ للهِ الَّــــذِی جَعَلَنـــا


مِنَ المُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ عَلِیِّ ابنِ اَبیطالِب

 

 

( جزء چهارم صفحه 63 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

102 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ

وَ لاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ

 

تفسیر لفظی :

ای کسانی که ایمان آورده اید ، از خشم و عذاب خداوند پرهیز کنید

به سزا پرهیزیدن ، و نمیرید جز آن که مسلمان باشید.


تفسیر ادبی و عرفانی: 

خداوند هرجا خطاب یا اَیُّهَا النّاسُ گفت ،

اِتَّقُوا رَبَّکُم در آن پیوست ،

و هر جا که یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ گفت ،

اتَّقُواْ اللّهَ در آن پیوست ،

چه آن که اِتَّقُوا رَبَّکُم خطاب عموم است ،

که تقوی شان بر دیدار نعمت است ،

و همت شان پرورش تــن برای خدمت به حق است،

و دعای شان قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحِی است !

ولی اتَّقُواْ اللّهَ خطاب به اهل نواخت و کرامت است ،

که تقوای شان بر مراقبت مُنعِم ،

و قصدشان راحتی روح در مشاهدت حق است ،

و دعای شان وَانظُر اِلَینا نَظرَةً رَحِیمَه است !

و چقدر این مرتبه ها با هم تفاوت دارند !

زیرا اولی خطاب به مـــزدوران است !

و دومی خطاب به عــارفــــان !

مزدوران در طلب مزد  و ناز و نعمت ،

و عارفان در طلب راز ولینعمت !

مزدوران از خدا پاداش خواهند ،

و عارفان از خدا خود او را خواهند !

گویند : عارفی واصل ، خداوند را به خواب دید !

که به او می گوید :

همه ی مردم از من چیزی می خواهند ،

و بایزید تنها مـــرا می خواهد !

و به زبان حال گوید :


روزی که مرا وصل تو در چنـگ آید


از حـال بهشتیــان مرا ننـگ آید !


... اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ ...


گفته اند : تقـــــوی سه قسم است :

یکی تقــــــوای کیفـــــر در شکیبائی از گناه ،

دوم تقـــوای در شکر نعمت ،

سوم تقــــوای به دیــــــدن وحـــــدانیت 

بی اعتبــــار ثـــــواب و عقـــــاب !


اولی ؛ تقــوای ظالمـــان است ،


دومی ؛ تقــــــوای مقتصــــدان ،


و سومی ؛ تقــــوای سابقــــان است.


که فرموده است :


السّابِقُونَ السّابِقُونَ اُولئکَ المُقَرَّبُونَ

 

و نمونـــه ی بارز السابقــون


مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السلام می باشند

 

که اولین مرد ایمان آورنده به رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند

 


 

الهــــــی ؛

به روزگار آمــــدم بنـــــــده وار ,

با لب پر تــوبــــه و زبــــان استغفـــــــــار ,

خواهی به کَرَم عزیز دار , خواهی خوار !

از کردار خود خجلم و شرمسار ,

تو خداوندی و صاحب اختیار .

الهــــــی ؛

اگر خامم پختـــه ام کن ,

اگر پختـــــه ام سوختــــه ام کن !

اگر سوخته ام به جنــات عـدن دوختـــه ام کن !

که از کُشته ی تــــو خون نیاید , و از سوخته ی تــــو دود !

کُشته ی تـــــــــو به کشتــه شدن شـــــــاد است ,

و سوخته ی تـــــو به سوختن خود خشنود .


 

پیوسته دلم دم از رضای تو زند


جان بر تن من نفس برای تو زند


  گر بر سر خاک من گیـاهی روید


برگ و گل آن بوی وفـای تو زند

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :