نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 549   ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهل و دوّم ) 


زینت شریعت



http://im32.gulfup.com/9KU8I.jpg

 

( جزء چهارم صفحه 63 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

103 ـ وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء

فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا

وَ کُنتُمْ عَلَىَ شَفَاحُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا

کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُلَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ 


تفسیر لفظی :

همگی دست بزنید به حبل (ریسمان) خداوند و پراکنده نشوید و نعمت های الاهی را یاد بیاورید که همگی دشمن یکدگر بودید

و خداوند بین دل های شما الفت نهاد و فراهم آورد تا همگی با هم برادر شدید ، و یاد بیارید که شما بر تیغ کناره آتش بودید

و شما را از آن رهانید ، این چنین است که خداوند نشانه ها و سخنان نیک خود را برای شما بیان می کند تا مگر راه بیابید.


تفسیر ادبی و عرفانی:

در آیه های سابق ،

اول اعتصام به خــــــدا و راه راست یافتن را فرمود ،

در آخر ، اعتصامِ همگی به حبــــل خـــــدا گفت ،

و در میــــــــان این دو اعتصـــــــام ،

تقــــــــــوی را امر فرمود .

راز این آیات آن است که :

بنده که قصد اعتصام به خــــــدا دارد ؛

یگانه راه آن تقـــــــــوی است ،

و حقیقت تقوی ، تحصیــــــــل طاعـــت است ،

و آن جـــز به کتــــــاب خـــــدا و سنت رسول الله (ص)

و  هدایت ائمه معصومین علیهم السلام نیست ،

( انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی )

این است که خداوند فرمود :

دست به حبـــــل الله زنید تا به تقـــــوی برسید ،

و از تقـــــوی به اعتصـــــام او برسید ،

و از اعتصـــــام به تـــوکّــــــل ،

و از توکّل به استـــــــلام برسید !

بنده چون به استــــــلام رسید

و سرِ تسلیم پیش آورد

از واسطـــــه بی نیــــــــــاز

و به حـــــق واصـــــل و فائــــــز گشته است .

که فرمود : وقتی مــــــن بنده ای را دوست بدارم ،

گوشی که با آن می شنود مــــــن هستم ،

و چشمی که با آن می بیند مــــــن هستم ...

گفته اند : اعتصام سه قسم است :

1 ـ دست به توحیـــد زدن که تمسّک به عروه ی وثقی است

2 ـ دست به قــــرآن زدن که تمسّک به حبل الله است

3 ـ دست به حـــقّ زدن که تمسّک به خود خداوند است .

 

یا رب دل ما را تــو  به رحمت جان ده           

درد همـه را به لطف خـود درمـان ده

 

 

... جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ... 

 

ترغیب مسلمانان به مؤالفت و اجتماع

که نظام ایمان و استقامت کار جهان

به آن وابسته است

و الفت و اتحاد مسلمانان ،

ادب دین و زینت شریعت

و نظام اسلام و مایه ی خیــــر

و اصل طاعت و موجب ثواب است .

 

الهــــــی ؛

به حرمت ذاتی که تو آنی ,

به حرمت صفاتی که چنانی ,

به حرمت نامی که تو دانی ,

به فریاد رس که میتوانی .

الهــــــی ؛

اقرار دارم به مفلسی !

اعتـــراف دارم به بی کسی !

ای یکتائی که از ازل مقدسی ,

چه شود چون منی را مفلسی ,

در نفس آخر به فریاد رسی!


 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :