نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 544 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و هفتــم )


عزّ      آسمانی 

 

( جزء سوم صفحه 60 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 81 ـوَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ لَمَا آتَیْتُکُم مِّن  کِتَابٍ وَحِکْمَةٍ

ثُمَّ جَاءکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ  لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ

قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ  عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُواْ أَقْرَرْنَا

قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ  مَعَکُم مِّنَ الشَّاهِدِینَ

 

تفسیر لفظی :

هنگامی که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که من از کتاب و حکمت به شما بهره دادم ،

پس از آن رسولی آمد و آن چه را که با شما هست گواهی کرد ! پس باید به او بگروید ،

و او را یاری کنید ، آن گاه گفت آیا شما اقرار دارید و این پیمان بزرگ را با من بستید ؟

پیغمبران یک یک جواب دادند که : اقرار داریم ، خداوند فرمود :

پس گواه یکدگر باشید ، و من هم با شما از گواهی دندگانم .

ادامه مطلب از یادداشت قبـــل :   ( نسیم صبح    سعادت  ) 

... گفته اند : بنده تا در تحصیل این معانی ،

و جمع این اوصـــــاف است ،

هنـــوز در راه است ،

به مقصـــــــد نــــارسیـــــده ،

و در روش خود کشش حــقّ نایافته ،

و تا در معرفت است از معروف باز مانده ،

و تا در طلب محبت است از محبوب بی خبر مانده !

همان گونه که غوره ترش را از انگـــور شیرین خبری نه !


بشتاب به عشـق و نیز  منشین در بند

بگذر تو ز عشق و عاشقی  گامی چند

بزرگی را پرسیدند :

بنــده به مولی کَی رسد ؟

گفت : آن گاه که در خود برسد !

پرسیدند : در خود چون برسد ؟

گفت : وقتی که طلب در سرِ مطلوب شود ،

و معرفت در سرِ معروف ،

و از تن باز مانَد و بس ،

از دل نشان مانَد و بس ،

از جان عیان مانَد و بس ،

سمع برود ، شنونده مانَد و بس ،

دل برود ، نموده مانَد و بس ،

جان برود ، بوده مانَد و بس !

 

محنـت ، همـه در نهــاد آب و گِل مـاست

پیش از دل و گِل چه بود ؟ آن حاصل ماست !

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی ( یادداشت امروز ) :

81 ـوَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ ... 

در قــــــرآن آیتـــــــــی از این تمــــــــام تر

در بیان فضیلت محمد (ص) نیست !

که وی را خــــــاصّ است ،

و کسی را در آن شرکت نـــــــه !

خداوند از آفریدگان خویش ، دو عـهـــد گرفت ،

و دو پیمــــــــان از ایشان بستاند ،

یکی پیمان بر خدائی خویش !

دیگری پیمان بر پیغمبری محمّد (ص) ،

و یـــــــــاری کـــــــــــردن او ،

و این غایت تشریف و کمال تفضیل است ،

که نامش با نــــام خــــــود بزرگ کرد !

و قـــــدرش با قـــــــــدر خویش برداشت ،

و پیش از آمدن ، از فرشتــــــگان پیمان گرفت ،

و به آن ها گفت : بر این عهــد باشید ،

و خــــــــلاف آن نکنید ،

و همین عهـــد را با آدم و شیث کرد ،

و پس از آن ها ، قـــــرن به قـــــــرن ،


تا ظهور جمال محمدی (ص)

و نــــور ایــــــــزدی ،

 

این است کرامت و فضیلت ،

این است مرتبت و منزلت ،

کِـــرا باشد فضــــــــل بدین تمامی ؟

کِـــرا بـُــــوَد کار بدین تمـــــــــامی ؟


این است فَـــــرِّ خـــــــــدائی

 

و عــــــــزّ آسمـــــانی


 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 

برای تعجیل در فرج مبارکتـــــان  دعــــا می کنیم

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


امروز جمعه دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :