نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 520 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهـاردهـم )


آخرین درجـه ی اسـلام


 

 ( جزء سوم صفحه 52)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


18 ـشَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ  وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ


قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ  الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ


تفسیر لفظی :

 

خداوند خودش گواهی داد که نیست خدائی جز او و فرشتگان و صاحبان دانش

هم در حال داد و عدالت گواهی دادند که

نیست خدائی جز خدای یکتا و قادر و حکیم و دانا به همه ی کارها .

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداونــــد خود را گواهی داد

و خود را ستــــــود

به سزای خویش از صفت خویش ،

در کلام خویش خبر داد از وجود خویش ،

آن گاه که نه آدم بود و نه عالَم ،

نه هـــــــوا نه فضــــــــا ،

نه خشکــــی نه دریــــا ،

نه روشنائی  نه تاریکی ،

نه فهــــــم نه فرهنــگ ،

نه وفــــــاق نه نفــــاق !

در آن حال خداوند به جــلال خویش ،

به قـــــدر خویش ،

به کمال و عزت خویش سخن گفت ،

و به یک تائی خویش گواهی داد !

امروز همان است که بود ،

و هرگز نباشد که نباشد !

اَزَلِـــی وَ اَبَـــــدِی ،

برتر از هر چیز به بزرگواری ،

بالاتر از دریافتِ چون !

و از قیاس و وَهــــم بیرون !

و پاک از گمان و پنـــدار و ایدون !


در ذات لطیف تو ، حیران شده فکرت ها

بر علم قدیم تــو ، پیـدا شده پنهان ها


... وَالْمَلاَئِکَةُ  وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ ...


بنگر که شرف فرشتگان و دانشمندان

بس شگرف است که خداوند 

گواهی آنان را با گواهی خود پیوند داد ،

نه از آن جهت که گواهی به یکتائی او

از گواهی مخلوق پیوندی در می یابد !

نی نی ! هرگـــــــز !

که عزّت وی ، وی شناسد ،

و عزّت وی ، احدیت وی داند ،

و کبریاء وی ، عزّت وی شناسد.

الهــــی ؛

ای سزاوار ثنـــــای خویش ،

ای شکر کننده ی عطای خویش ،

ای شیــرین نماینده ی بلای خویش ،

بنده به ذات خود از ثنای تــــو عاجـــز ،

و به عقل خود از شناخت ذات تو عاجــز ،

و به تــوان خــــود از ســــزای تـــــو عاجـــز ،

الهــــی ؛

                    ای یادگار جان هـــا ؛

                        و یاد داشته ی دل هـــا ؛

و یاد کرده ی زبان هـــا ؛

 

به فضل خود ما را یاد کن ،

و به یاد لطیفی ما را شاد کن


19 ـ إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ ...


دین پسندیده که خدای را با آن پرستند ،

و به حکم آن وی را اطاعت کنند ،

و رضای او را جویند ، دین اسلام است

و آن را سه منـــــزل  است :

اول منزل ؛ اعتراف حفظ جان و مال ،

که شمشیر از گردن کسان بردارد ،

و مال آن ها را نگه دارد ،

چه موافق چه منافق ! 

دوم منزل ؛ اعتقاد درست

و پیروی از احکام و سنت و شریعت !

سوم منزل ؛ تسلیم و استسلام است ،

که این غایت کار و نهایت حــــــال است ،

و پسندیده ی خـــــــــدا ،

چه که خود را بر درگاه عزت حق افکندن ،

و او را منقـــــاد و مطیـــــــــــع بـــودن ،

و به حکم وی راضـــــــی شـــدن ،

و به آن اعتــراض نیــــــاوردن ،

و از آن اعـــراض نکـــــردن ،

و آن را شکوه داشتن ،

آخرین درجه ی منزلِ سومِ اسلام است .


 

میلاد مسعود ثامن الحجج

 

حضرت علی ابن موسی الرضـــا علیه السلام


بر شمـــا و همه ی شیعیـــان

 

و دوست داران آن حضرت مبــارک بــاد

 

************************************


سلامی و درودی و توسلی به مولایمان :

اَللهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک عَلی السَّیِدِ المَعصُومِ ،

وَ  الامامِ المَظلُومِ ، وَ الشّهِیدِ المَسمُومِ ، وَالغَرِیبِ المَغمُومِ ،

وَالقَتِیلِ المَحرُومِ ، عالِمِ العِلمِ المَکتُومِ ، بَدرِ النُّجُومِ ،

اَلشَّمسِ الشُّمُوسِ ، وَ اَنِیسِ النُّفُوسِ ، اَلمَدفُونِ بِاَرضِ طُوسٍ ،

اَلرَّضِیِّ المُرتَضی ، اَلمُرتَجَی المُقتَدی ، اَلاِمامِ بِالحَقِّ

اَبِی الحَسَن، عَلِیِّ ابنِ مُوسَی الرِّضــا، صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَلَیهِ،

اَلصَّـلـوةُ وَ السَّلامُ عَـلَیکَ یا اَبَا الحَسَن ، یا عَلِیِّ ابنِ مُوسَی ،

اَیُّهَا الرِّضــا ، یابنَ رسول الله، یَابنَ أمیرِالمُؤمنین،

یا حُجَّةَاللهِ عَلی خَلقه،یا سَیِّدنا و مولانا ، إنّا  تَوَجَّهنا،‌ و استَشفَعنا،

وَ تَوَسَّلنا بِکَ إلی اللهِ، وَ قَدَّمناکَ  بَینَ یَدَی حاجاتِنا، فِی الدُّنیا و الآخِرَة،

یا وجیهاً عِندَ الله،  إشفَع لَنا عِندَ الله



موضوع :