نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 509 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت سوم )
نـامـه ی دوسـت
( جزء سوم صفحه 50)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
3 ـ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ
تفسیر لفظی :
فرو فرستاد بر تو این کتاب به راستی و درستی در حالی که گواهی کننده است
آن ها را که از پیش فرستاده و فرو فرستاد تورات و انجیل .
4 ـ مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِآیَاتِ اللّهِ
لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ ذُو انتِقَامٍ
تفسیر لفظی :
از پیش برای راهنمائی مردم ، و فرستاد قرآن را که میان حق و باطل جدا سازد ،
آن ها که به ایات خداوند کافر شدند گرفتار عذابی سخت خواهند شد ،
و خداوند قوی و سخت گیر و کین کش است !
تفسیر ادبی و عرفانی :
3 ـ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ ...
(ای محمّــد) ؛
اگر روزی چند کعـبـه ی وصالت را نصیب خلق کردم،
تــــو را یک ساعـت فـراموش نکردم،
و نه پیغام و نه کتاب از تـــــو باز نگـرفتم،
که عاشـق را همه تسلی در نامه دوست است.
به پیغـمـبــران پیشین در آن نامه ها
که به ایشان داده بودم
گفته ام که مرا دوستی عـزیــز است
که با مؤمنـــــــان رحیـــــــم
و با درویشان با خُلــــــــق عظیـــــم،
بســاط شــــرعاو را در آخــر الزمان گسترانیم
تا همه شـــــــــرع ها نسخ کند
و همه عـقـــدها فسخ نمایـــد،
این کتاب که به تــــــو فــرسـتــادم
همان وعــده مــوجــود است
که وعده ما بازی نبود و سخن ها مجازی نه!
4 ـ مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ ...
تا کی حق خویش فدای این رمیدگان کنی ؟
که هزیمت ایشان از سیاست کیفر ماست !
تا کی گِرد دل های زنگار گرفته ایشان برآئی ؟
که خرابی آن دل ها از صولت عزّت ماست !
تا کی تدبیر گشادن آن قفــــل ها کنی ؟
که نقش آن مُهـــــر از خزینه ی عدل ماست !
تا کی وعده و وعید و ناز و نعیم
به سمع بــوجهـــــل ها فــــرو خوانی ؟
که ناشنوائی گوش آن ها نشانه ی قهر ماست !
تا کی معجزه ها به آنان عرضه نمائی ؟
که نابینائی چشم آن ها از حکــــم ماست !
سالروز شهادت پیشوای ششم ،
امام جعفرابن محمدٍ الصادق
بر شمـا و همه شعیـــــان
و دوستداران اهل بیت (ع) تسلیت
سلام و درود و ذکر مناقب و فضایل و توسل به آن حضرت :
اََللهُمَّ صَلِّ و سَلِّم و زِد وَ بارِِک عَلَی السَّیِّدِ الصّادِقِ الصدیقِ ،
اَلعالِمِ الوَثِیقِ ، اَلحَلِیمِ الشَّفِیقِ ، اَلهادِی اِلَی الطَّرِیقِ ،
اَلسّاقِی شِیعَتِهِ مِنَ الرَّحِیقِ ، وَ مُبَلِّغِ اَعدائِهِ اِلَی الحَرِیقِ ،
صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفِیعِ ، وَالحَسَبِ المَنِیعِ ، وَالفَضلِ الجَمِیعِ ،
اَلشَّفِیعِ ابنِ الشَّفِیعِ ، اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ،
اَلمُهَذَّبِ المُؤَیَّدِ ، اَلاِمامِ المُمَجَّدِ ،
اَبِیعَبدِاللهِ جَعفَـــــــرِ ابنِ مُحمَّـــــدِ،
صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ،
اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیکَ یااَباعَبدِاللهِ،
یا جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدٌ ، اَیُّهَا الصّادِقُ، یَابنَ رَسُولِ اللهِ،
یَابنَ اَمِیرِالمُؤمِنِینَ ، یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ،
یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانا، اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـا
وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلَی اللهِ، وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا
فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة،
یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله
موضوع :