نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (495 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )


( قسمت صـد و ششــم )


اشتیـاق به دیـدار مولـی

 

( جزء سوم صفحه 45)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

 

268 ـ  الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء

وَاللّهُ  یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ 

تفسیر لفظی :

شیطان ،  شما را به تنگدستی و ناداری وعده می دهد،  و خداوند شما را به آمرزش

و افزونی مال وعده می دهد ، و خداوند فراخ توان و فراخ بخش و دانا است.


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

شیطان که خود تهی دست و فقیر است

به شما وعده ی فقــــــر می دهد ،

و البته او همان دهد که خود دارد ،

چه خود خرمن سوخته است !

و دیگران را خرمن سوخته خواهد ،

ولکن خداوند که آمرزگار و بنــده نــواز است ،

وعده ی معـــــــرفت و کَـــــــرَم دهد ،

آری ؛ هرکس آن کند که سزاوار و شایسته او است ،

شیطان ، شما را بر حرص و رغبت دنیا می خواهد ،

و این به حقیقت ، نداری و تنگ دستی است ،

و خداوند بر قنــاعـت و طلب عقبــــی می خواند ،

و این عیـــــن تـــوانگــــــــــری است ،

و چه توانگـــری به از این ، که در دنیــــــــا قــانـــع ،

و از مردم بی نیـــاز بـــود ، و به دل با حـــقّ همـــراز ؟

شیخ ما گفت :

توانگری به سه چیــــز است :

تـــوانگــــری مــــــال ،

تـــوانگــــری خــــــوی ،

تـــوانگــــری دل ،

تـــوانگــــری مــال نیز سه چیز است :

آن چه حلال است محنت !

آن چه حرام است لعنت !

و آن چه افزونی است عقوبت !

و توانگــــری خــــــــوی نیز سه چیز است :

خرسنــــــدی ،

خشنـــــــــــودی ،

جوانمـــــــــردی !

و توانگری دل هم سه چیز است :

همتی بالاتر از دنیـــــا ،

مرادی بهتر از عقبــــــی !

اشتیـــاقی به دیــدار مولــــی !

 

اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الْأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشآءِ وَ الْإِحْیآءِ، وَ الْاخِرِ بَعْدَ فَنآءِ الْأَشْیآءِ،

ستایش خاص خدایی است که آغاز هستى پیش از پیدایش و زندگى است

و پایان پس از فناء موجودات،

الْعَلیمِ‏الَّذى‏ لایَنْسى‏ مَنْ ذَکَرَهُ، وَلایَنْقُصُ مَنْ‏شَکَرَهُ،

وَلایَخیبُ مَنْ دَعاهُ، وَلا یَقْطَعُ‏ رَجآءَ مَنْ رَجاهُ،

دانایى که هر که یادش کندوى را از یاد نبرد ،

و نعمتش را از آن که سپاس می ‏دارد نکاهد ،

و نومید نسازد آن که او را بخواند ، و امید امیدوارش را قطع نکند


 

الهــــــی ؛


گرفتــــار آن دردم که داروی آنی ،


بنـــده ی آن ثنـــــایم که سزاوار آنی ،


من در تـــــــو چه دانم ؟ تــــو آنی ،


تـــو آنی که خود گفتی و چنانکه گفتی آنی ،


تو آنی که مصطفی (ص) گفت :


من ثنـــــای تــــــو را نتـــــوانم شمرد


آن گونه که تـــو خود بر نفس خویش ثنــــا گفتی !



 

 

همه مشکلات مــــــا 


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

 

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :