نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(460)
ســوره 2 : بقـــره ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )
( قسمت هفتـــاد و یکــم )
اخـلاص در عمــل
( جزء دوم صفحه 30 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ
193 ـ وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ
فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِینَ
با ایشان جنگ کنید تا بر زمین کافر نماند که فتنه گری کند و مسلمانان را آزار دهد و برنجاند ،
و در روی زکین تنها دین خدا باشد ف پس اگر از رنجاندن مسلمانان باز ایستادند و جزیت پذیرفتند ،
دیگر جای زور و دشمنی نیست مگر بر ستمکاران .
این آیت اشارت به این است که :
در راه دیــــــن جنــــــگ کنید ،
که خدا غازیان ( مجاهدان در راه خدا ) را دوست دارد ،
و مــــــردان مبـــــــــارز در راه حـــــــق
که تـــن سبیــل و دل فــــــــدا
و جــــــــان بــــــذل می کنند از مقـــــــرّباننـــــــد ،
تــــوانگــــران مـــــــــال را از کیسه بیرون کنند ،
و درویشان تـوانگـــران را از دل بیرون کنند !
و موحدان جمله مردمان را از ســـــــر بیرون کنند !
تــــوانگــــران از مـــــــــال هــــزینـــه کنند ،
با زکات و صدقات ، تا از دوزخ برهند !
عـــابـــــدان از نفــــــس هزینه کنند ،
به عبادت تا به بهشــــت برسند !
و عــارفـــــان از جان و دل به حقایق شهود هزینه کنند
تا به وصــــــــــــال حــــــــــق برسند !
195 ـ وَ أَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ لاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ
وَ أَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
در راه خدا انفاق کنید و خود را به نومیدی و بیم درویشی در تباهی میفکنید
و نیکو کاری کنید در کار روزی خویش و در پاداش کردار خویش ،
و به خداوند گمان نیک داشته باشید ، که خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
مصطفی (ص) فرمودند :
احسان حقیقی آن است که
خــــــدای را در بیداری و هوشیاری بپرستی ،
چنان که گوئی در وی می نگری !
و او را خدمت کنی
چنان که گوئی او را می بینی !
که این گونه پرستش ،
ملاقات دل است با حـــــــق ،
و معارضـــــــــه سِــرّ است با غیب ،
و مشاهده جان است با دوست !
چه که اخــلاص در عمـــــــــــــــــــــل در این است که
گوئی خــــداونـــــد تــــــو را می بیند !
و وفا و کوتـــــاهی اَمَــل ( آرزو ) در این است که
گوئی تــــــو خــــــــدا را می بینی !
و روح پاک که در قالب آب و خاک است ،
چون آب و خاک فانی است جان باقی است !
پس روح به حــــقّ زنـــده است ،
نه زنـــــده به این جهان فانی !
اَللّهُــمَ عَجِّــل لِـوَلِیِّـک الفَـرَج
موضوع :