نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (419 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

  

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیست و نهــم ) 


نشـان آشنــائی

 

 

 

( جزء اول صفحه 16 )

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم 

104 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَ قُولُواْ انظُرْنَا

وَ اسْمَعُوا ْوَ لِلکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ

104- ای کسانی که ایمان آوردید نگوئید مراعات کن بگوئید نظر کن و بشنوید آن چه به شما می گویم

و بدانید که مرکافران را عذابی است دردناک!

 

این آیت هم نـــــدا است هم گواهی،

نـــــــدانشان آشنائی،

گواهی نشان ایمان عطائی،

خداوند کریم می‏فرماید:

ای شما مؤمنان که حق پذیرفتید،

رسالت را شنیدید و شناختید

به نشانی که دیدید،

با سزا آمدید و از ناسزا بریدید،

گردن نهادید و واسطه پسندیدید،

دنیا گذاشتید و عقبی بازگردیدید،

 

 

 

 

آری خداوند همه کس را می‏ خواند،

تا خود کــــــــرا راه نماید؟

و آن را که راه نمود کرا در راه آورد؟

و به مقصـــــد رساند ؟

و آن را که به مقصد رساند

تا کـــــــرا بپذیرد و بنوازد ؟


عالمی در وادی مهـر تــو سرگردان شدند


تا که یابد بر در کعبـــــه قبولت پر و بال

 

لا تقولوا راعنا ... :


این آیت، عین حکم است و بار تکلیف،


خداوند چون خواست احکام شرع را برآن ها بار کند،

ابتدا آنان را به کرامت نواخت

و به ایمان ایشان گواهی داد،

آن گاه فرمان داد و حکم صادر کرد

تا به شهادت آن نوازش،

بار تکلیف بر آن ها آسان گردد!

این است سنّت خداوندی

که هرجا بار تکلیف نهد،

راه تخفیف فرا پیش وی نهد!

که راه دشوار و بار گران و ناهموار را نه پسندد،

چنان که آن جا که امر به تقوی داد

چون دید بار سنگین است تخفیف داد

و به قدر استطاعت و توانائی مقرّر داشت (1) 

که این خود دلیل بر لطف و برهان بر بنـــــده نـــــوازی است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(1) اشاره به آیات شریفه « لا یکلف الله نفسا الا وسعها... » و « فاتقوا الله ما استطعتم ... »

 

 

و اسمعوا ... :

فرمان داد که بشنوید

و به جان و دل بپذیرید

و به چشم تعظیم و صفـــای دل در آن نگرید

تا حقیقت ذکــــــر به جان شما رسد،

ولی کافران و بیگانگان دل تاریک،

که سخن به گوششان میرسید،

حقیقت ذکـــــر به جان دل آنان نرسید

زیرا ذوق حقیقت شنیدن ذکر چیز دیگر است!

آن گاه سرانجام این است که

برای کافـــــران عــــــذاب الیــــــــــم

و برای مؤمنان رحمت و فضل عظیم مقرّر فرمود!

 

 

 

 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ

یا اَباصــالِحَ المَهـــدِیّ

 

 

این جمعه هم گذشت و نیـــامد !

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم


 



موضوع :