تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 10 ـ 335 )
شـراب شــوق از جـام مهـــر
نمایی از بیت الله الحرام ، کعبه ی جان ، خانه ی امن خدا ، مسجدالحرام بر روی کره زمین
سـوره 52 : طـــور
بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم
وَالـطُّــور، وَکِتابٍ مَسطـُــورٍ، فِی رَقٍّ مَنشـُورٍ،
وَالبَیتِ المَعمـُورِ، وَالسَّقفِ المَرفـُوعِ،
وَالبَحــرِالمَسجـُورِ، اِنَّ عَــذابَ رَبِّکَ لَـــواقِــعٌ،
ســــــــوگـنــــد به کـوه طــور، که موسی در آنجا با خـــــــدا سخـن گفت.
ســــــــوگـنــــد به نـــامـــــــه ی نوشته شده در بـــرگی گـشــاده وگـسـتــرده.
ســــــــوگـنــــد به آســمـــــــان افـراشــتـــه که مانند سقـفـی بلـنــد است.
ســــــــوگـنــــد به آن دریای از آب پرشده.
سـوگـنـــد به همه ی آن ها
که عذاب پــروردگار تـــو
بــرای ناگرونـدگان بــودنی و شـدنی و آمــدنی است.
وَالـطُّــور،
خـداونــدسوگـنـد یاد می کـنـد به قـدمگاه موسی،
آنگاه که در شنیدن سخن حـق بود،
و شراب شوق از جام مهــر نوش کرد ،
و در عشقحـق مست و مخمور آن شراب گشت،
و از سرِ مستی و بیخودی نعره ی رَبِّ اَرِنِی زد !
او را گفتند اگر میخواهی نسیم قرب ازل بر جان تو وَزَد،
چنانکه دو پای از نعـلـیــن بیرون کنی
از دو گیتی بیـــزار شـــو ،
و دوست را یکتا شـــو کـــه گـفــتــــــــــه اند:
با دو قبله در ره توحیـد نتوان رفـت راست
یا رضای دوست باید یا هـــوای خویشتن
این جهان وآن جهانت را به یکدم درکشد
گر نهنگ درد دیــن ناگاه بگـشــاید دهـــن
طـــور ، عـزیز مکانی است
و شریف مقامی
که خـداونــد در آنجا با موسی سخن گفت
و او را اهل خطاب و کـرامات فرمود
و بدان کوه سـوگـنــد یــاد کــرد
و مـــوسی در آن جـــا با خــدا مناجات کرد.
وَ کِتابٍ مَسطـُــورٍ،
به زبان اشارت و بر ذوق اهــل حقـیـقـــت،
آن نبشـتــه ای است که خــداونـــد در عهد ازل برخود نبشت که:
رحـمـت من بـر غضـب من پیشی دارد،
هـــزار جان عـزیــز فــدای آن وقـت دل نــواز باد
که مـــا را بی ما خـلـــوتگاه داد،
و درِ لطفِ بی نهایت بر ما گشود،
و به عـنـایت ازلی و لطف سابق لَـم یـَزَلِی فـرمود:
سَبَقَت رَحمَتِی غَضَبِی.
سپاس مر آن خــدای را
که ما را پیش از پرستش آن داد
که اگر به ما بازگذاشتی
و ما هزاران سال اندیشه کردی
بر سر آن نرسیدی !
ما را خواند در حالیکه غافل بودیم،
ما را آموخت در حالیکه نادان بودیم،
ما را آفـرید در حالیکه چیزی قابل ذکــرنبودیم!
(لَـم یَکُــن شَیئاً مَذکُــوراً)
و این همه آثارِ سبقتِ رحمت بر غضب است!
خــدایــا ؛
به عنایت ازلی تخم هدایت کاشتی،
و به رسالت پیامبران آب دادی،
و به یاری و توفیق رویانیدی،
و به نظر لطف پرورانیدی،
اکـنـــون سِــــزَد که با آتش عدل نسوزانی !
و با زهر قهر نرنجانی!
و کِشته ی عنایت ازلی را به رعایت ابدی مدد کنی!
وَالبَیتِ المَعمـُورِ،
این آیه اشارت است به خانه ی دل های عارفان
که به معـرفـت و محبت معمور و آباد است،
و به نظر لطف او زنده و شادان است،
که خداونـد بدان خانه سـوگـنــد یاد کرد.
سعـادت بنــده در سه چیز است
و روی بنــدگی به این سه چـیــــز روشن است:
اشتغال زبان به ذکــرحـــقّ ،
استغــراق دل به مهـــر حـــقّ،
و امتـــلاء سِـــرّ از نظــرحـــقّ ،
که نخست از حــق نظــر آید،
آنـــگاه دل به مِهـــر بـیــــاراید ،
سپس زبـــان بر ذکـــر دارد .
خـــدایـــا ؛ ذکـــر تـــــــــو مرا دین است
و مهـــر تـــــــــــو مرا آئـیــــــــــــــن !
و نظـر تـــو مـــرا عـیـن الیقیــــــــــن،
پسین سخـنــم این است:
لطیفــــا ؛
دانی آنجا چنین است که گفته اند:
زبانی که به ذکر او مشغول
و دلی که به مهر او معمور
و جانیکه به نظــــــر او مسرور است
در حقیقت آن جا بیت المعـمـــــور است.
[ بیت المعمور خانه ای است در آسمان
که درست برابرِ (محاذی ) کعبه ( بیت الحرام یا بیت العتیق) قرار گرفته است ،
هر روز هفتاد هزار فرشته در آن نماز می گزارند
و چون خارج شوند، دیگر تا قیامت بدان باز نگردند ،
یعنی نوبت به آنها نمی رسد !]
و این حالت را سه نشان است
و کـمـــال عـبـــودیت در آن سه نشان:
عمــــــــــل فـــــــــــراوان ،
و از خـلـق نهـــــــــان ،
و دل پیوسته بر مهـر حـــق شتابان.
اِنَّ عَــذابَ رَبِّکَ لَـــواقِــعٌ
در این سوره نیز خـداونــد تبارک و تعالی
بعــد از سـوگـنــدهای مکـرر
مؤکـداً مسئله ی قـیـامت
و حساب رسی
و عـذاب پروردگار برای کافـران
و پاداش بهشت برای مؤمنان و نیکوکاران را بیان می فـــرماید.
روزی که سر از پـرده بـرون خــواهی کـــرد
دانـم کـه زمـانــه را زبـون خــواهی کرد
گـر زیب و جـمـال از این فـزون خواهی کـرد
یارب چه جگــرهاست که خون خواهی کرد
لطیفـــه :
چون اهل بهشت، در بهشت فـرود آیند،
و در جاهای پاکـیــزه خود قــرار گیرند،
ندا آید: ای دوستـــــــــان حـــــق ؛
شما را نزد خداوند وعده ای است،
حاضر آئید که خـداونــد آن وعـــده را به فضل خود تحقق بخشد!
آنان گویند آن چه وعده ای است؟
در آن حال خداوند حجاب را از دیده ها شان برگیرد
تا آنها به خـداونــــد خویش در نگـرند!
###########################################
و امّـــــــا مشکلات مـــــا !
همه مشکلات ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم
اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم
###########################################
موضوع :