تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات ( 95 ـ 263 )  

 

تـوتیــای صـــدق


  

آیه 1 سـوره فرقــان :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

تَبارَکَ الَّــذِی نَــزَّلَ الـفـُـــرقانَ عَـلـی عَـبـدِهِ...

 

سـیّـدی که منشور تقــدّم دو جهان درکمر کمال داشت،

و خال اقبال به رخسار جمال،

هزاران نقطه ی نبوت در پیش براق او « راه دهید راه دهید» میگفتند،

و خود از غایت فـروتنی در عالـم بندگی

بر خـرکی مختصر می نشست،

و اگر غلامی سیاه او را دعـوت میکــرد اجابت مینمود!

گاهی مرکب او بــــراق انـــــوار،

و گاهی خرکی مختصر که از لیف پالان و افسار !

آری مرکب مختلف،

اما راکب در هرحال با یک حال

و بر یک صفت و یک همت ویک ارادت بود!


حسن تو فــزون است ز بینائی ما    

          

 راز تو بــرون است ز دانــــــائی ما



( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُــم )


آیه 7 سـوره فــرقـــــان:


وَ قالـُو ما لِهـذَا الـرَّسـُولِ یَاکُلُ الطَّعامَ... 

 

و ازکمال تواضع او بود که مشرکان میگفتند:

این چه پیامبری است که طعام میخورد و در بازارها راه میرود؟

و به دست خویش طعـــام به خانه میبرد؟

و با درویشان و گدایــــان می نشیند؟

مشرکان او را به این اخلاق پسندیده

و خصــــال ستــــوده عـیـب میگفتنـد

و طعـــــــــن می زدند!

از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود

و به بیمـــــــــــاری کفـر آلــــــــوده

و هـرگـز توتیــای صــــدق نیافته،

لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت

از دیده های نا محـــــرم آنان در پرده ی غیـــــرت شد،

تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نشناختند!


 

افسـر سلطــان گل پیـدا شــد از طـرف چمن


مقدمش یا رب مبارک باد بر سـرو و سـمــن


خاتم جــم را بشـــارت بــاد حسن خاتمش


کِاسم اعـظـم کرد از او کـوتاه دست اهرمن


##########################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

##########################################


همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 



موضوع :