تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات ( 55 ـ 223 )
فضیلت و شرف محمّـد(ص)
وَ عَجِّــل فَرَجَهُـــم
آیه 59 سـوره مـائــده :
بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم
قُـل یا اَهــلَ الکِـتــابِ هَـــل تَنـقِــمُـــونَ مِنّا...
ای محـمّــد ؛ آن بیگانگان را بگــو :
بر ما چه عـیـب می نهـیـد و چه طعن کنید؟
ایمان ما را به غـیـب، عـیــب می شمارید،
ما کارها را به حق واگذار کردیم،
و نادیــده و نا دریافـتــه به جان و دل پذیرفـتیــم،
ما چنین کردیم،
و شما نافــرمانی کردید و سرکشیدید
و خویشتن را از ربقه بندگی بیرون بردید،
عـیـب همه بر شماست،
و طعن در شما و خشـم و لعـنت خـــدا بر شما است !
( مَغضُــوبِ عَـلَیهِـم )
مــا را ز جهــانیان شماری دگــر است
در سر بجـز از بـاده خمــاری دگر است
*******************************************
اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ
یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً
*****************************************
آیه 65 سـوره مـائـده :
وَلَــو اَنَّ اَهـــلَ الکِـتــابِ آمَنُوا وَاتَّـقَــــوا ...
این آیت اشاره به بیان فضیلت و شرف محمّـد(ص) است بر اهل کتاب،
چون که آمرزش مؤمنان را بر تقوی بست،
و آنرا در مغفرت و رحمت شرط کرد،
و مقتضای دلیل خطاب آنست که
هرکس را تقوی نیست مغـفـرت هم نیست،
و اینکه فـرمود:(وَ اَهـلَ التَّقـوی وَ المَغـفـِرَة)
(خـداونــد اهـل تقــوی و اهل مغفرت است)
برای آنست که از وی بترسند و تقوی پیشه کنند،
پس اگر تقــــوی نبود،
سزاوار است که بنده را به تفضل خویش ببخشاید،
و این است شایسته خـداونــدی و مهربانی و بنده نوازی!
که آنچه کند به سزاواری و شایستگی خود کند
نه به استحقاق بندگان!
*******************************************
اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ
یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً
*****************************************
از خدای تبارک و تعالی میخواهیم
دشمنان و مخالفان حضرت را
که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,
و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند
و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت
( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلــــم و...)
ادامه می دهند ,
به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد
این برنامه همه روزه ادامه دارد
تا همچنان خـــاری در چشم این دشمنــــان کینه تـوز باشد
موضوع :