تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (5)
حُســـن ذوالجــلال
سوره 33 : احـــزاب
بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم
یا اَیُّهَــا النَّبیُّ اتَّــقِ اللهَ وَلا تُطِعِ الکافِــرِینَ ...
ای پیغــامبـــر مطهّـر، ای مقتـــدای بشـــر،
ای کسی که:
سـرِ سـروران بسـتــه دام تو
دل دلبــران دفتــــر نــام تــو
به یک دم دو صــد جــان آزاد را
کنـد بنـده یک دانـه از دام تـو
بسا عـقـل آسوده دل را که کرد
سراسیمه یک قطــره از جـام تو
فــرمــان از درگاه عــزت ایــن اســت
کــه ای پیغـمبــر؛
به پناه تقوی شو،
که همه نیکوئیها در تقـوی است.
عالـم تقوی را بدایت نیست،
هـرکس قدم در راه دین گـذاشت
در هـر مقامی که رســد،
او را از تقوی گریزی نیست!
از ابتــدای انســانیت که پائین ترین درجه ها است
تا انتهای نبوّت که بالاترین درجات است
همه را به تقــوی امر فرمود.
آیه 28 احـــزاب :
یا اَیُّهَــا النَّبیُّ قُـل لاَزواجِکَ...
ای پیغمبر؛ به همسرانت بگو
اگرخواهان زیور و آرایش این جهانید
پس بیائید تا شما را چیزی بدهم
و شما را با روش نیکوئی رها کنم!
آیه29 احـــزاب :
وَ اِن کُنتُـنَّ تُرِدنَ اللهَ وَرَسُولَهُ...
و اگر خواهان خـدا و فرستاده او،
و خواستار جهان آخرت هستید،
پس بدانید خداوند برای زنــان نیکوکارِ از شما
مـــزد بزرگی آماده کرده است.
آیه30 احـــزاب:
یا نِســاءَ النَّبیُّ ...
ای زنهــــــای پیغمبر؛
هــرکــدام از شـما کاری زشت و ناپسند کند،
کیفــر اودرآن جهان دو برابر است .
آیه31 احـــزاب:
وَ مَن یَِقنُت مِنکُنَّ لِلهِ وَ رَسُولِهِ...
و هـریک از شما (زنان پیغمبر) که
به فرمان خـدا و رسول باشد و کار نیکو کند،
ما مزد او را دو بـــــــــــــاردهـیـم
و برای وی روزیِ آزاده ی آســان آمــاده ســازیم.
آیه32 احـــزاب:
یا نِســاءَ النَّبیِّ لَستُنَّ کَاَحَـــدٍ مِنَ النِّساءِ...
ای زنــــــان پیغمبر؛
شما مانند هیچکدام از زنان دیگر نیستید،
اگر از خشـــم خـداونــد پرهیز دارید،
پس (با مرد بیگانه) سخن به ناز مگوئید،
تا کسی که در دل او بیماری است در شما طمع نکند،
و سخن پسندیده و به آزرم گوئید.
آیه33 احـــزاب:
وَ قـَـرنَ فِی بُـیُـوتِکُــنَّ...
و شما ای زنهــــــای پیغمبر؛
در خانه هاتان آرام گیرید،
[نه اینکه بر جمل سوار و به جنگ با ولی خدا بروید !!!]
و زینت و محاسن خود را اظهار مکنید،
چنانکه اهل جاهـلـیـت پیشین میکردند،
و نماز به پای دارید، و زکات دهید،
و خــدا و رســولـش را اطاعـت کنید.
اِنَّما یُـرِیــدُ اللهُ لِـیُــذهِـبَ عَنکُـمُ الرِّجسَ
اَهــلَ البَیتِ وَ یُطَهِّــرَکُـم تَطهِیراً
خـداونــد بر پیغـمبــر منت می نهد و می گوید:
که خواست ما و حکم ما آن است
که اهل بیت تو از آلایش خلقیت
و اوساخ بشریت پاک باشند،
تا : از خانه به کدخـدای ماند همه چیز !
و مراد از رجس در اینجا کارهای زشت
و خوی های ناپسند است
و خــداونـــد اهل بیت رسول(ص) را
بجای بخل سخاوت، و بجای حرص قناعت،
و بجای قطع رحم، وصـلــت و شـفـقــت عـنایت فــــــرمود.
(اَلّلهُــمّ َصَـلّ ِعَلی مُحَمّـَدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُــم)
آل عـبــا یا اهـــل بیت رســـول الله (ص):
عایشــــــــه نقـل میکـنـد که
روزی رسول خدا(ص) عـبـائی پشمین و سیاه رنگِ ندوخته،
بر تن خود پیچید و نشست،
آنگاه فاطمه(س) وارد شد،
او را داخل عـبـا کرد،
پس از آن عـلـی(ع)
و حسن(ع) و حسین(ع) وارد شدند،
حضرت همه را زیر عـبـا جای داد،
و این آیه را خواند که :
اِنَّما یُـرِیــدُ اللهُ لِـیُــذهِـبَ عَنکُـمُ الرِّجسَ
اَهــلَ البَیتِ وَ یُطَهِّــرَکُـم تَطهِیراً
خـداونــد میخواهـد شما اهل بیت مرا
از رجس پاک و به زیور پاکی و حسن خُـلــق آراسته کند.
(اَلّلهُــمّ َصَـلّ ِعَلی مُحَمّـَدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُــم)
نیز از امّ سلمه (زن دیگـر پیامبر) روایت است که گفت
این آیت درخانه من بر پیامبر نازل شد،
من از ایشان پرسیدم اهل بیت شما کیانند؟
پیغـمبــر(ص) ، فـاطـمــه و عـلــی
و حسن و حسین (علیهـم السلام) را
حاضر کرد و فـــرمـود:
اینهـــا اهــــل بیت من هستند
پرسیدم آیا من از اهل بیت تو نیستم؟
فــرمـــود چـــرا اگـرخــــدا بخواهد!!
توضیح :
به اعتقاد ما و به استناد مفاد حدیث شریف کساء
که از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل گردیده ؛
اصل جریان در خانه فاطمه (س) اتفاق افتاده ؛
[ ... دَخَلَ عَلَیَّ اَبِی رَسول الله فِی بَعضِ الایام ... ]
ولی از آنجا که ام سلمه زن راستگویی بوده ,
و از طرفی عایشه نیز علیه خود سخنی نمیگوید
لذا شاید برای نشان دادان اهمیت موضوع ,
و اینکه همسران پیامبر (ص) ادعای مشمول آیه بودن را نداشته باشند ,
رسول الله (ص) این جریان را در هر دو خانه
( خانه ام سلمه و خانه عایشه ) تکرار فرموده باشند.
تا دلـم فتنه ی جمــــال تـــو شــــــد
بنـــده ی حُســـن ذوالجــلال تــو شــد
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
انشاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت
تا خاری در چشــم دشمنــــانش باشد
موضوع :