( قسمت سوم شرح واقعه غدیر و خطبه غدیریه رسول الله (ص) در محل غدیر خُم )

 

(گفتن امیرالمؤمنین به غیر او حرام است)



نتیجه تصویری برای گفتن امیرالمومنین

 

هان ای مردم ! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگاران گران سنگ کوچکترندو قرآن یادگار گران سنگ بزرگتر، هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر میدهدو با آن سازگار است، آن دو از هم جدا نمیشوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.

هان ای مردم ! بدانید که آنان امانتداران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند.

هشدار که من وظیفه خود را ادا کردم، هشدار که من آنچه بر عهده ام بود ابلاغ کردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم، بدانید که این سخن خدا بود و من از سوی او سخن گفتم،

هشدار که هرگز به جز این برادرم کسی نبایدامیــرالمؤمنینخوانده شود،

هشدار که پس از من امارت مؤمنان برای کسی جز او حلال نباشد.


 (گفتن امیرالمؤمنین به غیر او حرام است)

 

سپس فرمود : ای مردم ! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او

 سپس فرمود آگاه باشید

آن کس که من سرپرست اویم پس این علی سرپرست اوست!                 

خداوندا دوست بدار آن کس را که ولایت او را بپذیرد ، و دشمن بدار هرآن کس را که او را دشمن دارد، و یاری کن یاور او را ، و تنها گذار آن را که که او را تنها گذارد.

هان ای مردم ! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من، و هموست جانشین من در میان امت، و بر گروندگان به من، و بر تفسیر کتاب خدا که مردم را به سوی او بخواند و به آنچه موجب خشنودی اوست عمل کند و با دشمنانش ستیز نماید، او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد، همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای مؤمنین و پیشوای هدایتگر از سوی خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان (ناکثین) ، رویگردانان از راستی و درستی (قاسطین)، و به دررفتگان از دین (مارقین) پیکار کند، و خداوند فرماید: « فرمان من دگرگون نخواهد شد.»

پروردگارا ! اکنون به فرمان تو چنین میگویم :

« خداوندا ! دوستداران او را دوست بدار،

و دشمنان او را دشمن دار،

پشتیبانان او را پشتیبانی کن، یارانش را یاری نما،

خودداری کنندگان از یاریش را بخود رها کن،

نا باورانش را از مهرت بران و برآنان خشم خود را فرود آور.

معبودا ! تو خود در هنگام برپا داشتن او و بیان ولایتش نازل فرمودی :

«اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَـلَیکُـم نِعمَتی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً»

امروز دین شما را کامل و نعمت را برشما تمام کردم وخشنودم که اسلام دین شما باشد

 « وَ مَن یَبتَغَ غَیرالاِسلامَ دِیناً فَلَن یُقبَلَ مِنهُ»

و آن کس که غیر از اسلام دینی را بجوید هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در جهان دیگر از زیانکاران خواهد بود»

خداوندا ! تــو را گواه میگیرم که پیــــام تــــــو را به مردم رساندم.

هان ای مردم ! خداوند عَزَّ وَجَلّ دین را با امامت علی تکمیل فرمود، اینک آنان که از او و جانشینانش از فرزندان من از نسل او تا برپائی رستاخیز و عرض? بر خدا پیروی نکنند،دردو جهان اعمالشان بیهوده بوده، در آتش ابدی خواهند بود، به گونه ای که نه از عذابشان کاسته و نه برایشان فرصتی خواهد بود. 

هان ای مردم ! این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیکترین و عزیزترین شما نسبت بمن است، خداوند عَزَّ وَجَلّ و من از او خشنودیم. آیه رضایتی در قرآن نیست مگر اینکه در باره اوست. وخدا هرگاه ایمان آوردگان را ( مؤمنین) خطابی نموده به او آغاز کرده، و او اولین شخص مؤمن (ایمان آورنده) مورد نظر خدای متعال است، و نیز آیه ستایشی  نازل نگشته مگر در باره او، و خداوند در سوره هَـل اَتی گواهی بر بهشت رفتن نداده مگر برای او، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و جز او را نستوده است. 

هان ای مردم ! او یاور دین خدا و دفاع کننده از رسول اوست،

او پرهیزکار پاکیزه  و رهنمای ارشاد شده به دست خود خداست،

پیامبرتان برترین پیامبر، وصیّ او برترین وصیّ و فرزندان او برترین اوصیایند.

هان ای مردم !  فرزندان هر پیامبر از نسل آنها و فرزندان من از صلب و نسل امیرالمؤمنین علی هستند.

هان ای مردم ! براستی که شیطان اغواگر، آدم را با رشک از بهشت رانده،

مبادا شما به علی رشک ورزید که اعمالتان نابود و گامهایتان لغزان خواهد شد.

به فرازهای آخرخطبه توجه شود !

هان ای مردم ! آگاه باشید که با علی نمی ستیزد مگر بی سعادت، و ولایت او را نمی پذیرد مگر رستگار پرهیزکار، به او نمی گرود مگر مؤمن بی آلایش، سوگند به خدا که سوره والعصر در باره اوست « .... قسم به زمان که انسان در زیان است مگر علی که ایمان آوردهو به درستی و شکیبائی آراسته است»

هان ای مردم ! خدا را گواه گرفتم و پیام او را به شما رساندم،

و بر فرستاده وظیفه ای جز بیان و ابلاغ روشن نباشد ! 

و َما عَــلَــی الـرَّسُـــــولُ اِلا البََــــلاغ .

هان ای مردم ! « به خدا و رسولش و نور همراهش ایمان آورید....»

.....آنک هرکس پایه کار خود را مهر و یا خشم علی در دل قرار دهد و بدانید که ارزش اعمالتان به این موضوع بستگی دارد.

هان ای مردم ! از سوی خداوند عَزَّ وَجَلّ نــــور در جان من، سپس در جان علی ابن ابیطالب، آنگاه در نسل او تا قائـــم مهــــدی ( که حق خدا و ما را می ستاند) جای گرفته، چرا که خداوند عَزَّ وَجَلّ ما را بر کوتاهی کنندگان، ستیزه گران، ناسازگاران، خائنان وگنهکاران و ستمکاران و غاصبان از تمامی جهانیان، دلیل و راهنما و حجت آورده است.

هان ای مردم ! هشدارتان میدهم :

همانا من رسول خدایم ........ و خداوند سپاسگزاران شکیباگر را پاداش خواهد داد،

بدانید که علی و پس از او فرزندان من از نسل او، دارای کمال شکیبائی و سپاسگزاری اند.

هان ای مردم ! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را بسوی آتش می خوانند و در روز رستاخیز تنها و بدون یاور خواهند ماند ،

هان ای مردم ! خداوند و من از آنان بیزاریم. آنان و پیروانشان در بدترین جای جهنم، جایگاه متکبران خواهند بود. بدانید که آنها اصحاب صحیفه هستند.

(*)   (مردم هنوز اصحاب صحیفه را نمیشناختند)

معرفی اصحاب صحیفــه ملعونه :

(*) ـ در حجة الـوداع دو نفر( ابوبکر و عمر) درکنار کعبه هم قسم شدند که بعد از وفات پیامبر(ص) نگذارند خلافت به اهل بیتش برسد. بعداً معاذ ابن جبل به آنها پیوست، او سران قبایل اوس و خزرج یعنی بشیرابن سعید و اسید ابن حضیر را به این گروه افزود. این پنج نفرپیمان نامه ای در این خصوص نوشتند و در خانه خدا زیر خاک دفن کردند که به صحیفه ملعونه اول موسوم شد.

در ادامه این توطئه 14 نفر ( ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه، عمروعاص، طلحه، سعد ابن ابی وقاص، عبدالرحمن ابن عوف، ابوعبیده جراح، ابوموسی اشعری، ابوهریره، مغیره ابن شعبه ، معاذ ابن جبل، سالم مولی ابی حذیفه) توطئه قتل پیامبر(ص) در راه باگشت از مکه به مدینه را طرح نمودند تا در کوه هرشی شتر پیامبر(ص) را برمانند و در تاریکی شب پیامبر (ص) را بکشند ولی خداوند توطئه آنها خنثی کرد. بعد از ورود به مدینه تعداد این سرکرده منافقین با پیوستن افرادی چون ابوسفیان، عکرمه ابن ابی جهل، سعید ابن عاص، خالد ابن ولید، بشیر ابن سعید، سهیل ابن عمرو، ابوالاعور اسلمی، صهیب ابن سنان، حکیم ابن حزام به 34 نفر رسید که در این رابطه صحیفه ملعونه دوم را در خانه ابوبکر نوشتند و امضاء نموده یکی از آنها آن را به مکه برد و در خانه خدا کنار صحیفه اول دفن کرد. ( لعنت ابدی خداوند بر همه آنها باد که آنها نیز بنیانگذاران ظلم علیه خاندان پیامبر (ص) بودند.)

ادامه خطبه :

هان ای مردم ! اینک جانشینی خود را بعنوان امامت و وراثت به امانت به جای میگذارم،در نسل خود تا برپائی رستاخیز، و حال مأموریت تبلیغی خود را انجام میدهم تا برهانبر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردم باشد، پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپائی رستاخیز برسانند.

آگاه باشید ! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جا به جا نموده، آن را غصب کردهو به تصرف خویش درآورند ! نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگران !

هان ای مردم ! صراط مستقیم خداوند منم، که شما را به پیروی آن امر فرموده،و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل علی ، پیشوایان راه راستندکه به درستی و راستی راهنمایند.

سپس پیامبر(ص) سوره مبارکه حمـد را قرائت فرموده و بیان داشتند:

هان بخدا سوگند این سوره در باره من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد، آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی بر آنان نیست.

آگاه باشبد ! ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطینند......

هان ! دوستداران امامان مؤمنانی هستند که قرآن در وصف آنان فرموده :« آنان که ایمان آورده......در امان و راه راست هستند.»

هشدار ! دوستداران امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت خواهند رفت و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته و خواهند گفت: درود بر شما که پاک شده اید، اینک داخل بهشت شوید که در بهشت جاودانه خواهید بود.»

 

ادامه خطبه و حساسترین فراز این خطبه در پست بعد ...



موضوع :