نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 12154 )                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )   


  ( قسمت چهــارم )


«( اهـل بصیــرت


نتیجه تصویری برای «( اهـل بصیــرت )»

 ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند

ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

خداوند عزّ و جلّ بر داود و سلیمان منّت نهاد و فرمود :

ما ایشان را علم دین دادیم ؛

و دین عبارتست از توحید و نبوت و ولایت و عدالت و قیامت ؛

و نیز ادای امانت و ترک معصیت و انجام طاعت و عبادت !

این است دین فزشتگان که خدای را به آن همی پرستند !

و دین پیامبران خدا از آدم تا خاتم ؛

که همگی امّت خود را به این آئین دعوت کردند ؛

و این دین بر اهل سعــــادت ظاهر و مکشوف ؛

و بر اهل شقاوت پوشیده و پنهان است !

که خداوند تبارک و تعالی دیده ی دین شناسی ؛

جز به اهــــــل بصیـــــــرت ندهد !

و بعبارتی جز اهـــــــل بَصَـــــر دین نشناسند !

[ و در دعای ابوحمـــزه آمده است که :

خــدایـــــا به من بصیــــرت در دین عطا کن ؛

که عبادت و طاعت بدون بصیرت ارزشی ندارد ،

و مقبول ساحت قدس الهی نگردد !
نتیجه تصویری برای «( اهـل بصیــرت )»

و بر همین اساس است که ؛

رهبری معظم حفظه الله تاکیــــد بر بصیــــــرت نمودند ! ]

و باید دانست که مجموع بنــــای دین بر دو چیـــــز استوار است :

استمــــــــــــاع و اتّبـــــــــــــاع

استمـــاع آن است که وحی و تنـــزیـــل را ؛

از مصطفی(ص) بشنود و بپذیرد و اقـــرار و عمــــــل کند ؛

اِقرارُ بالسان وَ عَمَلُ بارکانَ

اتّبــــــاع آن است که به زبان اهــل معـرفت ،

و ذوق صاحبــــان ارادت ، پیروی از وحی و تنزیــــــل کند ،

و بداند که مقصــــــــود از این عــلــــــــم ؛

فهــــــم دیـــــــــن است ؛

و علم فهـــــم دین ، علم حقیقت است .

و اهل یقیـــن را فهم دین حاصل نشود جز با بصیــــرت !

 

عارفی را پرسیدنــــــد علــــــم حقیقت چیست ؟

گفت : علمی است لـــدنّی و ربّـــانــــــی !

که صفت از آن رفته ،و حقیقت مانده !

و حالِ عارف همین است که ؛

صفت از او رفته و حقیقت بماند !

لکن عامّــــــه مــــــردم در این مقامند که ؛

 آنان را صفت پیـــــدا شده ؛

و حقیقت از آنان روی پوشیده است !

ولی خواص را صفات نیست شده و حقیقت بمانَد .


نیست عشق لایزالی را در آن دل هیچ کار


کو هنوز اندر صفات خویش مانده استوار !


 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



موضوع :