نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1203)                                                                 

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت یازدهـــم )


عـزّتِ رسـالـت

نتیجه تصویری برای بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست : 

 

 ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 106   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  


إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


( بخش دوم )

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست :


1 ـ تقوای دوری از شرک ، و عقیده به توحید ؛

 

فَسَاَکتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُون

که بهشت برای متّقیان است .


2 ـ تقوی به اخلاص است و دوری از نفاق ؛

 

یا اَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا اِتَّقُواالله وَ کُونوُا مَعَ الصّادِقِینَ

ای مؤمنان ؛

بپرهیزید از این که اخلاص در کردار خویش را

به نفاق و شک بیامیزید ،

قدر خویش را بدانید ،

و از راه غرور برخیزید ،

و با راستان و راستگویان باشید .


3 ـ تقوی به راستی و دوری از ریا ؛

 

اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المُتَّقِینَ

آری ؛ کار از شایستگان ، شایسته است ،

و از شستگان شسته !

پس کار در عنایت بسته ،

نه در طاعت بسته !

آن کند که خود صلاح داند ،

نه افزاید و نه کاهد !

اراده ، اراده ی او است ،

و مشیّت ، مشیّت او !


4 ـ تقوی به سنّت و ولایت ؛

 

اِمتَحَنَ اللهُ قُلُوبُهُم لِلتَّقوی

دین را از بدعت خالص کرده ؛

و دلهای پاک از بدعت زدوده ،

و به سنّت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) آراسته ،

و به ترس از عقوبت خـــــــدا پاکیزه شده ،

و به شــــــــــرم زنــــــــده ،

و به اخلاص روشن گردیده است !


5 ـ تقــــوای اجتنــاب از گنـــــاه ؛

 

چنانکه در قصّه ی یوسف فرمود :

اِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصبِر ...

این تقوی اشارت است به خلوت زلیخا با یوسف ،

و این صبر اشارت است به ؛

روز در چاه افکندن یوسف !

چه ؛ هرکسی از معصیت پرهیزد ،

و بر محنت صبر کند ؛

خداوند مزد نیکوکاران را ضایع نکند !

که ؛ اِنَّ اللهَ لا یُضِیعُ اَجرَ المُحسِنِینَ

****************************

توضیح اینکه : در همه آیه های مربوط به این پنج نبیّ

(نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعیب)

همه جا مرسلین را به صیغه جمع آورده ، در صورتیکه هریک از آنها یک نفر مرسل و مستقل بوده اند !  

علت آن است که ؛ خداوند خواست بفهماند که همه انبیاء نور واحدند و هدف و خط مشی شان

یکی است و تکذیب یکی از آنان در حکم تکذیب همه آنان است !

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :