نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1202)
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء نوزدهم ـ صفحه 367 )
( قسمت دهـــم )
تقـرّب به دوسـت
( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 106 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
در حکایت این پنج پیغمبر ؛
(نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعیب)
همگی به برادران و خویشان خود گفتند : اَلا تَتَّقُونَ ؟
چون آن گاه که سخن گویند ؛ به تلطّف گویند ؛
تا سخن در آنان گیرد و به قبول نزدیکتر باشد .
چنان که خداوند به موسی و هارون فرمود :
چون به نزد فرعون روید ؛ سخن نرم گوئید ،
و آن پیمبران هیچ یک نگفتند : اِتَّقُواالله ...
که در آن نوعی امر و خشونت است ،
تا دلهای قومی از آن نفرت گیرد !
بلکه گفتند : اَلا تَتَّقُونَ ؟
که فرمان به تقوی است ،
چون تقوی اصل همه ی هنرها است ،
و مایه همه طاعت ها است .
خداوندانِ یقین را در میعادِ معـــاد جز تقوی زادی نیست !
که آن بهترین زاد است :
اِنَّ خَیرَالزّادِ التَّقوی وَ لِباسُ التَّقوی ذلِکَ خَیرٌ
از منظر عارفان و سالکان راه حقیقت ؛
جامه های پرهیزکاری چند گونه است ؛
که خداوند به بندگان بپوشانَد ،
یکی را جامه ی اسلام پوشانَد ؛
که گاه افتان و گاه خیزان ، عاقبت رَستـــــــــه شود ؛
یکی را جامــــــــه ی ایمــــــــان پوشانَد ؛
که هم افنـــــد و هم خیـــــزد ،
اما کم افتد و بسیــــار خیــــــزد ، و زود رستــــه شود !
یکی را جــامـــه ی تقـــــــوی پوشانَد ؛
که شاد زیَـــــــــد و شاد میـــــــرَد و شاد خیـــــــزد !
یکی را لبــــــاس مهـــــــر پوشاند ؛
که بی قـــرار زیَـــــد ! مشتـــاق میـــــرد ؛ و مست خیـــــزد .
تسبیح رهی وصف جمال تو بس است
وز هشت بهشتمان وصال تو بس است
اندر دل هرکسی جـــــدا مقصــــودی
مقصود رهی خیال روی تو بس است
موضوع :