سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1196186
  • بازدید امروز: 574
  • بازدید دیروز: 667
  • تعداد کل پست ها: 1247
  • ****

بسم الله الرحمن الرحیم

الم ، ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین 


معــرفی این وبــلاگ :

ســلام بر شمـــا دوست گـرامی ؛

اگر برای اولیـن مرتبـه به این وبلاگ آمده اید، ضمن خیر مقـدم ،

برای آشنــائی شمـا با این وبلاگ و محتوای آن ، موارد  ذیل را به عرض می ر سانم :

( ضمناً مطالب وبلاگ از پست بعدی شروع میشود )

1 ـ این وبلاگ همان گونه که از نامش مشخص است بر آن است تا به دور از هرگونه وابستگی سیاسی یا فرقه ای و جناحی و تشکیلاتی ، صرفاً در جهت انجام وظایف دینی و فرهنگی ، به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجیــد بپردازد،

البته عرفان مورد نظر ما

عرفان ( مَن عَرَفَ نَفسَه عَرَفَ رَبَّه ) است که از امام معصوم علیه السلام نقل گردیده ,

عرفان مــــورد نظـــــر ما

عرفان دعای عرفه امام حسین (ع) است ,  

عرفان ( یا غایت آمال العارفین ) در دعای کمیل است ,

عرفان عارفٌ بحقکم مقرٌ بفضلکم زیارت جامعه کبیره منقول از امام هادی (ع) است ,


ما در این وبلاگ سعی می کنیم :

به دور از عقاید انحرافی فرقه های صوفیه و عرفان های وابسته کاذب ،

صرفاً به کاری فرهنگی , ادبی , اسلامی , بپردازیم و نکات مثبت عرفان را گرفته ,  

شطحیات و دیدگاه های نامطلوب را حذف نمائیم

برای این منظور کتاب ارزشمند 

کَشفُ الاَسرار وَ عُدَّةُ الاَبرار اثر خواجه عبدالله انصاری انتخـاب شده است.


2 ـ برای آشنائی با خواجه عبدالله انصاری و تفسیر ارزشمند ایشان به یادداشت شماره (2)

این وبلاگ [ روی یادداشت کلیک کنید ]  مراجعه فرمائید.

امیـد آن که مورد قبــول حضــرت حـق قــرار گیــرد .

 

جهت نشر معارف قرآنی ، کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر صلوات بلامانع است

نشر کلیه یادداشتهای وبلاگ در سایتها و وبلاگهای دیگر با ذکر نام و آدرس این وبلاگ مجاز است

از نظــــــــرات ارزنــــــده و پیشنهـــــــــادات سازنــــده شمــــــــا استقبــــــــال می شود



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                           

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


عـزّت رسـالـت

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

   ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ

لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ،

چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند :

این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟

و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟

و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟

مشرکان او را به این اخلاق پسندیده ،

و خصال ستوده ، عـیـب می گفتنـد ،

و طعـن می زدند !

از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ،

و به بیماری کفـر آلوده ،

و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ،

لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛

از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ،

تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نشنـــاختنـــــد !


تصویر مرتبط

 

[ و آنان هم که شناختند و پذیرفتند ، جایگاه و قدر خاندان وی را نشناختند ، هم خود به ضلالت افتادند

و هم دیگران را گمراه کردند ، و از نعمت وجود فرزندان گرامی آن دُرّ عالَم وجود بی نصیب ماندند ،  

آن خلیفه ی غاصب (مآمون عباسی) هم که ظاهــراً قـــــــدر و شآن و مقــــام امــــــام هشتم ،  

علی ابن موسی الرضــا علیه آلاف التحیة والثناء  را شناخت ،

برای محکم کردن پایه های خلافت غاصبانه ی خود ، از آن وجود ذیجود بهره جست !

نه در تقویت ایمان خود و برقراری خلافت عدل علوی !

و نصایح دلسوزانه ی امــــــــام رئوف را بکار نبست و نشان داد که :


عاقبت گرگ زاده ، گرگ شود / گرچه با آدمی بزرگ شود ! ]

 


 

افسـر سلطــان گل پیـدا شــد از طـرف چمن


مقدمش یا رب مبارک باد بر سـرو و سـمــن


خاتم جــم را بشـــارت بــاد حسن خاتمش


کِاسم اعـظـم کرد از او کـوتاه دست اهرمن

 

تصویر مرتبط



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1148 )                                                          

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 332 )


( قسمت دوّم )


تقـرّب بـه دوسـت

 


نتیجه تصویری برای قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

 

( جزء هیجدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3  )

بسم الله الرحمن الرحیم 

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

مؤ منان رستگار شدند

آنها که در نمازشان خشوع دارند.

و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

( بخش دوم )


نتیجه تصویری برای قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

 

مؤمن کسی است که همّتی دارد از دنیا بهتر و بالاتر ؛

مرادی دارد از پیر و قطب و عقبی برتر ؛

او فقط اشتیاق به دیدار مولی دارد و نه کمتر !

گهی در بیابانِ نیکوئی هایش سرگشته ،

و گهی در دریای بیکران لطفش غوطه ور گشته !

گهی بر وفق شرع در حضرت نماز ؛

مقاوم ایستاده بر مقام راز ،

به سوی معشوق می کند پرواز !

و گاهی در میدان حقیقت ؛

به صفت خشوعتن در داده ،

دل برده و جان بسته ،


نتیجه تصویری برای قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ


که فرمود :

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

خشوع در نماز گوهری است نفیس ،

و کیمیائی است که هرچه فساد بود به صلاح آرد ،

و تفرقه را به جمع بَدَل کند ،

از قبض باز رهاند و به بسط باز رساند ،

بدی ها را محو و نیکی ها را ثبت کند !

چون ؛ خشوعِ در نماز ،

حجابی است از خلق ،

و حسابی است با حق ،

این صفت در میدان مرگ ، مُبَشِّر !

و در تاریکیِ گور ؛ مونس ،

و در وحشتِ لحـــــــد ؛ انیس است .
نتیجه تصویری برای قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

 

پس ای جوانمـــــــــــــرد ؛

بکوش تا فقط برای اوباشی ،

و چیزی تو را از خــــــــــدا بــــــــاز ندارد ،

که فرمــــــــــود :

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُونَ

 

هرچه تو را از خدا باز دارد ؛ سهو است ،

و آن چه جز خدا را بود ؛ حشو است ،

و هرچه جز خدا باشد لغو است ،

و هرچه نه حق است ؛ باطل و لهو است ،

طرحِ تقرّب به دوست نشان قرب است ،

و بود تو بر تو همه تاوان است !

از بودِ خود در گذر که آنت سعادت جاودان است !

طلبِ شغل ؛ بندِ جان است ،

آنکه شغل او کران دارد ، کار او آسان است !

و آنکه شغل او مطلوب و بی پایان است ؛

کار او  دشــــــــوار است !


تصویر مرتبط



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                              

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


شریعتِ دوستی
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

  

( جزء هفدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ   

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ 

 

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

مؤ منان رستگار شدند

آنها که در نمازشان خشوع دارند.

و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند.


  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

                       بنـام خداونـدی که ؛

 در ذات یکتـا و در صفات بی همتا است ،

کــریم و مهـربان  و لطیـف و رحیــم ،

یاد وی دل ها را شمــــع تابــــــان است ،

و مهــــــــر او زندگانی دوستــــــان ،

نام وی جهان را رَوح و ریحـان است ،

و عارف را غــارتِ جـــــان !

 

تصویر مرتبط

 

نــــام خـدا یعنی گدازنده تـــن ،

 رباینده دل ، غارت کننده جـــان ،

اما این معاملت نه با هرخسی و دون همتی رود ،

که این جز با عاملان احکام شریعت و راضیان حضرت نرود !

و جز حال ایشان نبود که اندوه عشق به جان و دل خریدارند

و هـرچه دارند فـدای درد  و غم خویش کنند.


اکنـون که دلی به عـشـق دردی دارم


کان درد به صد هـزار درمـان ندهــم

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

من چه دانستم که بر کُشته دوستی قصاص است ؟

چون نیک بنگریستم! این معاملت تو را با خواص است!

در جستن بهشت جـان کنـدن باید،

و در گریختن از دوزخ ریاضت کشیـدن باید،

 و در یافتن دوست جـان بــــــــذل کردن شایـد،

به جفای دوست از دوست دور شدن جفـــــــــــــا است

 و در شریعتِ دوستی ؛ جان از دوست به سر آوردن خطا است!


هرکه از جام تو روزی شربت شوق تو خورد


چون نماند آن شراب او داند ، آن رنج خمار

 

نتیجه تصویری برای شعر حافظ درباره دوست

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

نتیجه تصویری برای کُشتــه ی دوستـی

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1203)                                                                 

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت یازدهـــم )


تقـوی از منظـر قـرآن

نتیجه تصویری برای بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست : 

 

 ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 106   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  


إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


( بخش دوم )

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست :


1 ـ تقوای دوری از شرک ، و عقیده به توحید ؛

 

فَسَاَکتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُون

که بهشت برای متّقیان است .


2 ـ تقوی به اخلاص است و دوری از نفاق ؛

 

یا اَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا اِتَّقُواالله وَ کُونوُا مَعَ الصّادِقِینَ

ای مؤمنان ؛

بپرهیزید از این که اخلاص در کردار خویش را

به نفاق و شک بیامیزید ،

قدر خویش را بدانید ،

و از راه غرور برخیزید ،

و با راستان و راستگویان باشید .


3 ـ تقوی به راستی و دوری از ریا ؛

 

اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المُتَّقِینَ

آری ؛ کار از شایستگان ، شایسته است ،

و از شستگان شسته !

پس کار در عنایت بسته ،

نه در طاعت بسته !

آن کند که خود صلاح داند ،

نه افزاید و نه کاهد !

اراده ، اراده ی او است ،

و مشیّت ، مشیّت او !


4 ـ تقوی به سنّت و ولایت ؛

 

اِمتَحَنَ اللهُ قُلُوبُهُم لِلتَّقوی

دین را از بدعت خالص کرده ؛

و دلهای پاک از بدعت زدوده ،

و به سنّت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) آراسته ،

و به ترس از عقوبت خـــــــدا پاکیزه شده ،

و به شــــــــــرم زنــــــــده ،

و به اخلاص روشن گردیده است !


5 ـ تقــــوای اجتنــاب از گنـــــاه ؛

 

چنانکه در قصّه ی یوسف فرمود :

اِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصبِر ...

این تقوی اشارت است به خلوت زلیخا با یوسف ،

و این صبر اشارت است به ؛

روز در چاه افکندن یوسف !

چه ؛ هرکسی از معصیت پرهیزد ،

و بر محنت صبر کند ؛

خداوند مزد نیکوکاران را ضایع نکند !

که ؛ اِنَّ اللهَ لا یُضِیعُ اَجرَ المُحسِنِینَ

****************************

توضیح اینکه : در همه آیه های مربوط به این پنج نبیّ

(نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعیب)

همه جا مرسلین را به صیغه جمع آورده ، در صورتیکه هریک از آنها یک نفر مرسل و مستقل بوده اند !  

علت آن است که ؛ خداوند خواست بفهماند که همه انبیاء نور واحدند و هدف و خط مشی شان

یکی است و تکذیب یکی از آنان در حکم تکذیب همه آنان است !

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *