نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )

 


هجـرت ظاهـر و باطـن


Image result for ?محرم?‎

 

 

نوشته اند : ابتدای سال قمری آغاز ماه ربیع الاول بوده

و برای همین هم آن را بهار ماه ها نامیده اند ،

ولی برای این که آغاز سال بدون جنگ و خون ریزی باشد

محــــــرّم را که از ماه های حــــــرام است آغاز سال قرار داده اند

تا سال جدید را با جنگ و خونریزی آغاز نکنند !

و این حُــرمــت ( عدم جنگ و خونریزی و قتال در ماههای حرام

[ رجب المرجّب و ذیقعدة الحرام و ذیجچة الحرام و محرم الحرام ] ) را

همه نگاه می داشتند الا شجره خبیثه بنی امیه که این حرمت را شکستند

و عزیزترین جگرگوشه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ،

حضرت اباعبدالحسین علیه السلام را

با لب تشنه و فجیع ترین اعمال سر بریدند !

و یاران قلیل آن امام مظلوم را قتل عام نمودند

و اهل بیت مطهر پیامبر خدا (ص) را به اسارت بردند !

 

لعنت خدا بر آنان باد ، لعنتی ابدی و عذابی دردناک


Image result for ?محرم?‎

 

 ( جزء هفدهم صفحه 339 آیه 58 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا

لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُالرَّازِقِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و آنان که در راه خدا مهاجرت کرده ‏اند و آنگاه کشته شده یا مرده ‏اند

قطعا خداوند به آنان رزقى نیکو  مى ‏بخشد و راستى این خداست که بهترینروزى ‏دهندگان است



 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

هجرت دو گونه است ؛

هجرت ظاهر ؛

که شخص خانه و شهر خود را وداع کند ،

و هجرت باطن ؛

که شخص دو جهان را وداع گوید !

هجرت ظاهر موقت است ،

و هجرت باطن دائم !

در هجرت ظاهر توشه ی راه ، آب و نان است ،

و در هجرت باطن توشه ی سفر ، لطف خدای رحمان است ،

در هجرت ظاهر ، منزل ، غار است ! (امروزه مهمانسرا)

و در هجرت باطن ، منزل ، ترک اختیار است !

هجرت ظاهر از مکه تا مدینه ،

و هجرت باطن ؛

از اضطرابِ نفسِ شورانگیز تا آرامش خانه ی سینه !

 

 

مصطفی(ص) فرمودند :

مهاجر کسی است که از کوی جفا هجرت کند ،

و راه صفا و وفا در پیش گیرد ،

از بدی و بدان بِبُرَد ،

و به نیکی و نیکان پیوندد ،

نهیِ شریعت بر کار گیرد ،

و از مواضع تهمت بپرهیزد ،

در دل پیوسته اندوه و ندامت دارد ،

و از دیده ، اشک حسرت بارَد !

این چنین کس را خلعت ؛

لِیَرزُقَنَّهُمُ الله رِزقاً حَسَناً دهند .

 

 



موضوع :