نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1179 )                                                                        

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت دوّم )


جمـال نبـوّت




   ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ

لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ،

چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


 

و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند :

این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟

و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟

و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟

مشرکان او را به این اخلاق پسندیده ،

و خصال ستوده ، عـیـب می گفتنـد ،

و طعـن می زدند !

از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ،

و به بیماری کفـر آلوده ،

و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ،

لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛

از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ،

تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نشناختند !


[ و آنان هم که شناختند و پذیرفتند ، جایگاه و قدر خاندان وی را نشناختند ، هم خود به ضلالت افتادند

و هم دیگران را گمراه کردند ، و از نعمت وجود فرزندان گرامی آن دُرّ عالَم وجود بی نصیب ماندند ،  

آن خلیفه ی غاصب (مآمون عباسی) هم که ظاهــراً قـــــــدر و شآن و مقــــام امــــــام هشتم ،  

علی ابن موسی الرضــا علیه آلاف التحیة والثناء  را شناخت ،

برای محکم کردنپایه های خلافت غاصبانه ی خود ، از آن وجود ذیجود بهره جست !

نه در تقویت ایمان خود و برقراری خلافت عدل علوی !

و نصایح دلسوزانه ی امــــــــام رئوف را بکار نبست و نشان داد که :


عاقبت گرگ زاده ، گرگ شود / گرچه با آدمی بزرگ شود ! ]

 


 

افسـر سلطــان گل پیـدا شــد از طـرف چمن


مقدمش یا رب مبارک باد بر سـرو و سـمــن


خاتم جــم را بشـــارت بــاد حسن خاتمش


کِاسم اعـظـم کرد از او کـوتاه دست اهرمن

 



موضوع :