نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1128)
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء هفدهم ـ صفحه 332 )
( قسمت پنجم )
احسـن الخـالقیـن
( جزء هفدهم صفحه 332 آیه 6 )
بسم الله الرحمن الرحیم
ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
این [قدرت نمایی ها] بدان سبب است که خدا خود حق است
و اوست که مردگان را زنده مى کند و [هم] اوست که بر هر چیزى تواناست
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
این اختلاف احوال مردم بدین سبب بیان نموده که ؛
وی به راستی خدا است ،
و خدائی را سزا است ،
وجودی که فنا در او راه نه !
موصوفی که صفات او به عقل آدمی دریافت نه !
خلق را آفرید چنان که خواسته ی او بود ،
و کسانی را برگزید که شایسته ی او بود ،
در آفریدن خلق ؛ از داشتن شریک ، منزّه ،
و در گزیدن پیامبران ؛ از تهمت ، مبرّا ،
او به مقتضای قدرت ؛ خلق کرد ،
به مقتضای رحمت ؛ برپا داشت ،
به مقتضای غیرت ؛ بسوی عدم برد ،
و به مقتضای حکمت ؛ حشر کند !
خداوندِ یگانه ؛
مخلوق را برای اظهار قدرت ؛ خلق کرد ،
برای اظهار کرم ؛ روزی داد ،
برای اظهار جبروت ؛ می میرانَد ،
و در نهایت برای کیفر و پاداش ؛ زنده می کند !
چنان که آدمی ، نخست نطفه بود ،
به قدرت خود آن را علقه کرد ،
به مشیّت خود آن را مضغه ساخت ،
به اراده ی خود ؛ استخوان پدید آورد ،
و به وجو خود با جامه ی گوشت ، استخوانها را پوشانید !
و به رحمت خود ؛ روح در آن دمید و انسان شد !
فتبارک الله احسن الخالقین
سلام بر شبیه ترین مردم به رسول الله (ص)
در اخـلاق و رفتــار و کلام
موضوع :