نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1128)                                                                

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


    ( قسمت پنجم )


احسـن الخـالقیـن



http://www.noorfatema.org/up/uploads/12790174621.gif

 ( جزء هفدهم صفحه 332 آیه 6 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم      

ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

 

     

ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

این [قدرت نمایی ها] بدان سبب است که خدا خود حق است

و اوست که مردگان را زنده مى‏ کند و [هم] اوست که بر هر چیزى تواناست



 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

این اختلاف احوال مردم بدین سبب بیان نموده که ؛

وی به راستی خدا است ،

و خدائی را سزا است ،

وجودی که فنا در او راه نه !

موصوفی که صفات او به عقل آدمی دریافت نه !

خلق را آفرید چنان که خواسته ی او بود ،

و کسانی را برگزید که شایسته ی او بود ،

در آفریدن خلق ؛ از داشتن شریک ، منزّه ،

و در گزیدن پیامبران ؛ از تهمت ، مبرّا ،

او به مقتضای قدرت ؛ خلق کرد ،

به مقتضای رحمت ؛ برپا داشت ،

به مقتضای غیرت ؛ بسوی عدم برد ،

و به مقتضای حکمت ؛ حشر کند !



 

خداوندِ یگانه ؛

مخلوق را برای اظهار قدرت ؛ خلق کرد ،

برای اظهار کرم ؛ روزی داد ،

برای اظهار جبروت ؛ می میرانَد ،

و در نهایت برای کیفر و پاداش ؛ زنده می کند !

چنان که آدمی ، نخست نطفه بود ،

به قدرت خود آن را علقه کرد ،

به مشیّت خود آن را مضغه ساخت ،

به اراده ی خود ؛ استخوان پدید آورد ،

و به وجو خود با جامه ی گوشت ، استخوانها را پوشانید !

و به رحمت خود ؛ روح در آن دمید و انسان شد !

فتبارک الله احسن الخالقین


 

بالورد أهنئکم بذکرى ولادة الأکبر do.php?img=853

 


 

سلام بر شبیه ترین مردم به رسول الله (ص)


در اخـلاق و رفتــار و کلام


 



موضوع :