نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1122)
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 21 : انبیاء ( مکّی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفدهم ـ صفحه 322 )
( قسمت سی ام )
مشتاقان جلال و جمال
( جزء هفدهم صفحه 330 آیه 101 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
بى گمان کسانى که قبلا از جانب ما به آنان وعده نیکو داده شده است
از آن [آتش] دور داشته خواهند شد
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
در بدایت ؛ عنایت باید ،
تا در نهایت ؛ ولایت باشد ،
یک ذرّه عنایت ازلی ؛
بهتر از نعیم دو جهانی است ،
آن را که نواختند ؛ در ازل نواختند ،
آن را که خواندند ؛ در ازل خواندند ،
دوستان او در ازل جام لطف نوشیدند ،
و جامه ی فضل پوشیدند ،
خلعت ها در ازل بنام دوستان دوخته و پرداخته ؛
و امروز آن را می رساند !
دیر است که با تو راز می گویند ؛
و تو اکنون می شنوی ! (اگر بشنوی)
جلال عزت او قدیم است ؛
و تو امروز دانی (اگر دانی)
این است حقیقتِ حُسن ازلی ؛
که دوستان را سابق شد ؛
و خداوند بر آنها منّت نهاد ؛
و سرانجامِ اهلِ سعادت بیان کرد که :
لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ ...
روز رستاخیز ؛ آنان را بیم از رستاخیز نباشد ؛
و در انجمن بزرگ و عرصه ی سترک ؛
ندای هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ شنود
این کرامت و نوازشی است که فردا ؛
در روز رستاخیز به مردم با ایمان رسد ،
اما امروز دلهای ایشان چنان است که می گوید :
دلهای مشتاقان روشن است به نور الهی ؛
چون آتش شوق ایشان ؛
آسمان و زمین و عرش و کرسی را روشن کند ؛
آن گاه حق تعالی خطاب کند که :
ای مقرّبان حضرت ؛
اینان مشتاقان جلال و جمال منند ؛
گواه می کنم شما را که ؛
شوق من به ایشان ؛
بیش از شوق ایشان به من است !
موضوع :