نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1057 )
https://telegram.me/adabvaerfan
ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء شا نزدهم ـ صفحه 305 )
( قسمــت چهــاردهــــم )
سـوگنـدهـای قـرآنـی
( جزء شانزد هــم صفحــه 310 آیه 68 )
بسم الله الرحمن الرحیم
فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا
ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :
پس به پروردگارت سوگند که آنها را با شیاطین محشور خواهیم ساخت ،
سپس در حالى که به زانو درآمده اند آنان را گردا گرد دوزخ حاضر خواهیم کرد
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
سوگند در قرآن بر سه قسم است :
یکی سوگنـــــد به ذات باری تعـــــالی ،
دوم ؛ سوگنـــــد به صفــــات حضرتش ،
سوم ؛ سوگنـــــــد به افعــــــــــــال او ،
در این آیت ؛ سوگند به ذات خداوندی است ،
که کافـــــــــران را روز رستاخیــــــز ،
با دیـــــــــوان برانگیــــــــــزد ،
سوگنــــــد به صفــــــات آن است که ؛
به قرآن و به عزّت خود سوگند یــــــاد کند ،
و سوگنــــد به افعــــــــال آن است که ؛
به کوه و دریا و بادها سوگنــــــد یــــــــاد کند ،
که همه در قرآن کریم در جای خود یاد شده است .
تفسیر آیه شریفه از تفسیر نـــــور :
1 ـ تـرجمـــه :
پس به پروردگارت سوگند که ما همه آنها را با شیاطین محشور خواهیم کرد ، سپس در حالى که به زانو درآمده اند، گرداگرد جهنّم حاضر خواهیم نمود.
2 ـ نکتـــه هــا :
کلمه ى «جِثیّا» یا جمع «جاثى» به کسى گفته مى شود که براى محاکمه بر زانو نشسته است ، یا از «جَثوة» به معناى سنگ و خاک متراکم است. یعنى بدترین نوع نشستن.
خداوند در بیشتر موارد در قرآن به مخلوقاتش سوگند یاد کرده ، ولى در باره ى قیامت ، به ذات مقّدس خودش قسم خورده است. «فوربّک»
3 ـ پیـــام هـــا :
1 ـ هشدارهاى قیامت را جدّى بگیریم. حشرِ در قیامت قطعى است. « فوربّک »
2 ـ خداوند پیامبرش را در برابر کفّارى که معاد را نمى پذیرند ، دلجویى مى دهد. « فوربّک لنحشرنّهم »
3 ـ شیطان در کفرورزى انسان ، همدوش اوست. « لنحشرنّهم و الشیاطین »
( محشور شدن انسانها و شیاطین در قیامت در کنار هم، بر اساس همفکرى و همسنخى و همکارى آنان است. )
4 ـ حضور در کنار جهنّم ، نوعى ترس و شکنجه و وقوع در آن ، کیفر دیگرى است. « لنحضرنّهم حول جهنّم »
5 ـ در قیامت، منحرفین در بدترین وضعیّت قرار دارند؛ در کنار شیطانها ، گرداگرد جهنّم ، با حالت دو زانو و ذلیلانه. « لنحضرنّهم حول جهنّم جِثیّا »
السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی
این جمعـــه هم نیــامدید آقـــا !
شاید ما همچنـــــان سرگـــرم دنیـــا و زنــدگانی خویشیــم
ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان
دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم
موضوع :