نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1063 )
https://telegram.me/adabvaerfan
ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء شا نزدهم ـ صفحه 312 )
( قسمــت ســـوّم )
استـوای خـداونــد
( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیه 5 )
بسم الله الرحمن الرحیم
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
هفت جای قرآن خداونـــــــد یـــــــاد کرده که ؛
من بر عــــرش مستـــــویم .
مصطفی(ص) فرمود :
خداوند بر عرش مستـــوی است ،
و عرش بر آسمان هاست ،
و آسمان ها بر زمیـــن است .
یکی از صحابه پرسید :
تفسیر این آیت چیست ؟
فرمودند :
استواء برقراری و بلندی است ،
و معنیِ آن معلوم ؛ و کیفیت آن مجهول است ،
و ایمان به آن واجب ، و پرسش از آن بدعت !
دیگری در جواب پرسش از استواء گفت :
استواء معلوم است و کیفیت آن مجهول ،
و ایمان به آن واجب ،
و عرش خداوند را قدر و اندازه نتوان کرد !
از عارفی پرسیدند :
چگونه خدای خود را بشناسیم ؟
گفت : او فوق همه ی بندگان است ،
عرش او فوق همه ی مخلوقات ،
و بر عرش تدبیر امور بندگان می کند ،
و هیچ چیز بر او پوشیده و پنهان نیست ،
نه در آسمان ها و نه در زمین ،
اگر ما از او محجوبیم ،
علم او از ما محجـــــــوب نیست !
بدان که : استوایِ خداوند بر عرش در قرآن است ،
و ما را بدان ایمان ،
و تأویل در آن طغیــان است !
ظاهر را قبول کنیم و باطن را تسلیم،
نادَریافته به جان پذیرفتـــــــه ،
ایمان ما سمعی است و شرع ما خبری ،
و معرفت ما یافتنی ،
خبر را مصدّق و یافت را محقق و سمع را تابعیم ،
به آلت عقل ، به گواهی صنــــــع ، به دلالت نــــــــــور ،
به اشارت تنــــــزیل ، به پیغـــــــام رسول ، به شرط قبــــــول !
روزی که سر از پـــــــرده بـــرون خواهی کرد
دانم کـه زمانــــه را زبــــــون خواهی کــــــرد
گر زیب و جمــــــال از این فـزون خواهی کرد
یا رب چه جگر هاست که خون خواهی کرد !
ما رَأیتُ نِعمَةً مَوفُورَةً اِلاّ اِلی جَنبُها حَقٌّ مُضِیعٌ
هیچ نعمت فراوانی ندیدم مگر این که در کنارش حقی ضایع شده باشد !
هیچ کاخی بنا نمی شود مگر این که در کنارش کوخی باشد
برافرشته شدن کاخ ها در کنار کوخ ها
ساختمان های غیر مجاز در دشت ها و جنگل های مازندران
موضوع :