نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1067 )
https://telegram.me/adabvaerfan
ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء شا نزدهم ـ صفحه 312 )
( قسمــت هفتـــم)
سالکان سَبیل شریعت
( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیه 12 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
این منم پروردگار تو ، پاى پوش خویش بیرون آور که تو در وادى مقدس طوى هستى
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
ای موسی ؛
دلت را از صحبت دو جهان فـــارغ ســـــاز ،
و به صفت انفراد ؛ خود را تنها برای حقّ آماده ساز !
یگانه را یگانه باش !
اول در تجــریــــدِ قصد ؛
آن گاه در نسیــــــــمِ اُنس !
از دو گیتــــــی بیــــــــزار شـــو !
تا نسیمِ اُنس از صحــــرای لم یـــــزل وزیدن گیرد !
آن گاه حجــابِ تقسیــــــم از میان برخاستــــه ،
و ندایِ لطف به جان عاشق رسیـده !
نقـــــــل کـــرده انـــد :
چون خطابِ « منم خــدای یگانه » به گوش موسی رسید ؛
سلطانِ هیبــــت بر او تاختــــــــــن آورد ،
و در حیـــرت و دهشت افتـــــــــاد ،
و از صولتِ آن هیبت ؛ وی را آرامِ جان نماند !
نه تــــــــن صبـــــــر برتـــافت ،
نه دل با عقــــــــل پــــرداخت ،
تا خداونــــد به نـدای لطـــف ؛
تــــــدارکدل وی کـــــــــرد ؛
و حدیث عصــــــــــــا به میان آورد ؛
و فـرمـــــود :
چه در دست راست داری ؟
گفت : این عصــــــای مــــن است ،
فــرمــــــان آمــــــــد : آن را بیفـکــــــن !
عصــــا بیفکند و مـــــــــــار شــد !
چون مــــــار آهنگ او کرد بترسیـــــد ! و به هزیمت شد !
نــــــــدا آمــــــد : نتــــــرس ! و آن را بگیــــــــــر !
این همان عصا است که تو گفتی و دعوی کردی !
ای موسی ؛ تو را با دعـــــــــوی چه کار ؟
مـــردانِ راه ؛ دعــــــوی نکنند ،
و هیچ چیــــز به خود نسبت ندهند ،
که آن ؛ صفتِ هستی و آثارِ دعویِ موسی بود ،
و چون او دعوی دارائی (مالکیت) کرد ؛
موسی را مطّلع فرمود تا از آن دعوی برخاست ،
و دامــــــنِ عصمتِ خود را از آن گَــــــــرد بیفشاند !
[ ای جوانمرد ؛ گرچه ظاهر آیات ، خطاب به موسی است ،
لکن در باطن خطاب به همه ی روندگان راه حقیقت ،
و سالکان سبیــــــل شـــریعـــــت است !
پس همه را به خـــود گیـــــــــر !
و با گوش شنوا و چشم بینا (بصیرت)
بشنــــــو و ببیــــــن و به کار گیـــــــــر ! ]
موضوع :