نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1096 )
آدرس این وبلاگ در تلگرام
Telegram.me/adabvaerfan َ
ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفـدهـم ـ صفحه 322 )
( قسمــت چهـارم )
نشانه عظمت و بزرگى
( جزء هفدهــم صفحــه 322 آیه 7 )
بسم الله الرحمن الرحیم
لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
در حقیقت ما کتابى به سوى شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمىاندیشید .
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
این آیت ؛ اهـــل قـــرآن را تشـریفـی است بـزرگـــوار ؛
و تهنیتـــــی است مهــــــــربار ؛
که خـــاک جهــــان غلام قدم های اهـــل قـــــرآن ؛
و عرصــه ی قیـــامت ؛ و صعیــــد سیاست ،
در آرزوی دیــــــدار اهـــــل قــــــرآن ؛
و قــــــدح هــــــای شـــــرابِ کـــوثــــــــر ،
مشتـــــاق لبــــــان اهـــــل قــــــرآن ؛
و درجــــــاتِ جنّـــــاتِ عـــــــدن ؛
و حُـــــــورٌ عِیـــــــن ،
و جـــوی هــــای سلسبیــــــل ،
همه در بنــــد انتظــــــار اهـــــل قــــــرآن است ؛
و از همه عزیـــــــزتر و بزرگــــوارتر آن که ؛
ذات صمدی و صفات سرمدی ،
در اشتیاق اهـــــل قــــــرآن است ؛
که خــــــود فرمـــــــود :
نیکوکاران ، شوق لقای من دارند ؛
و شوق من به لقای آنان بیشتر و بالاتر است !
[ و رسول الله(ص) فرمودند :
خَیرُکُم مَن تَعَلّمَ القرآنَ وَ عَلَّمَهُ
بهترینِ شما کسی است که ؛
قرآن بیاموزد و به دیگران نیز آموزش دهد ]
نگاه دیگران به تفسیر این آیه شریفه :
کلمه «ذکـــرکـــــم» یا به معناى وسیلـــه ى تـذکّــــراست
و یا به معناى مایه ى عزّت و نام شما.
کلمه ى «ذکـــــــــر » در لغت به معناىشرافت و شهــــرت نیز آمده است.
امام کاظم علیه السلام درباره ى این آیه فرموده اند :
مراد از جمله ى « فیه ذکرکم» آن است که در کتاب ذکر شده که اطاعت پس از پیامبرصلى الله علیه وآله براى امام است . یعنى عزّت و شرف شما در اطاعت از امام پس از پیامبر(ص) است.
پیــــام هــــای آیه شریفـــــه :
1 ـ کتاب و قانونى سبب رشد و بیدارى است که از سوى خداوند باشد. « انزلنا - فیه ذکرکم »
2 ـ قرآن ، داراى موقعیّت والا و جایگاه بلندى است. « کتاباً»
3 ـ یکى از اهداف نزول کتب آسمانى، تذکّر و کرامت بخشیدن به انسانهاست. « فیه ذکرکم »
4 ـ تاریخ گذشته ى انسان و سرنوشت و آینده ى او در قرآن ترسیم شده است. « فیه ذکرکم »
5 ـ قوم عرب و سرزمین حجاز از برکت قرآن ، عزیز و نامدار شد. « فیه ذکرکم »
6 ـ اگر انسان ها بیندیشند، حتماً دست نیاز به سوى وحى و کتاب آسمانى دراز خواهند کرد. « أفلا تعقلون »
7 ـ از تمایلات فطرى مردم براى ارشاد آنان کمک بگیریم.
(هر کس میل دارد نامش در تاریخ به خوبى وکرامت بماند ،
خداوند در این آیه مى فرماید: کتابى براى شما فرستادیم که نامتان بماند.) « فیه ذکرکم »
8 ـ تکذیب انبیا ، بى خردى است. زیرا معارف قرآن هماهنگ با عقل است. « انزلنا کتاباً ... أفلاتعقلون » ؛ تنوین در کلمه ى «کتاباً» نشانه ى عظمت و بزرگى است.
[ تفسیر نــــور ]
:
(لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکمافلاتعقلون) :
هر آینه محققا بر شما کتابی نازل کردیم که یاد بود شما در آن است ، پس آیا تعقل نمی کنید ؟
این آیه منّتی است از خدای تعالی بر امت اسلام ، به واسطه انزال قرآن ،
پس مراد از ( ذکر شما ) یعنی ذکری که مختص به این امت است و لایق حال این امت می باشد .
ذکری که نهایت و اعلا درجه معارفی را که فهم بشر طاقت دریافت آن را دارد ، متضمن است و در بردارنده هدایت و سعادت نوع بشر بوده و عالی ترین برنامه ای را که ممکن است درجامعه بشری اجـــــــرا شود ، در بر دارد.
بعضی از مفسّــران (ذکــــــر) را در این آیه به معنای شرف دانسته اند. و آیه را چنین معنا کرده اند که شرافت و آبروی شما در گرو قرآن است ، لکن این معنا از سیاق بدور می باشد
موضوع :