نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1055 )                                                             

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


( قسمــت دوازدهــــم )


وحـدتِ مدیـریت


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 310 آیه 65   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّ


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است

پس او را بپرست و در پرستش او شکیبا باش آیا براى او همنامى مى ‏شناسى


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

دارنده ی آسمان و زمین ،

و عرش و فرش ،

و دریا و خشکی ، همه او !

غالب بر هر امـــــــــــری ،

نافـــــــــذ بر هر اراده ای ،

جهان و جهانیان همه رهی و چاکر او ،

هرچه در آسمان ها و زمین است ،

همه در حیطه ی تملّک اوست ،

پادشاهی که مُلکش را عزل نــــه !

عِـزّش را ذلّ نــــــــــه !

جِـدَّش را هَــزل نـــــــه !

و حکمش را ردّ نیست .

خود فرموده :

بنده ی من ؛ من ناگزیر تو ام ،

از همه گریز هست و از من گریز نیست ،

از همه چــــــــــــــاره هست و از من چاره نیست ،

بندگی کن که بنده را حیلتی بهتر از بندگی نیست ،

بارِ بندگی گران است و راه بندگی دشوار ،

چون می دانی که نهنده ی این بار کیست !

و تعبیه ی آن در این راه چیست !

پس شکیبایی کن و هیچ منال .

الهــــــی ؛

گاه گویم که در اختیار دیوم !

از بس پوشش (تاریکی) بینـــم !

باز ناگهــــــان نــــــــــوری تابـــــــــد ؛

که جمله ی بشریت در جنب آن ناپدید شود !

الاهـــــــا ؛

چون عین هنــــوز منتظـــر عیــــان است ،

این بــــــــــلای دل چیست ؟

چون این راه همه بــــــــلا است ،

پس چندین لــــــــذّت چیست ؟

خــدایــــــا ؛

گاه از تو  می گفتم و گاه از تو  می نیوشیدم ،

میان جُــــــــرم خود و لطف تـــــو می اندیشیدم ،

کشیدم آنچـــــــــه کشیـــــــــدم !

همه نـــــوش گشت چــــــون آواز تــــــو شنیدم !

 

 

تفسیر آیه شریفه از منظر تفسیر نــور :

براى کلمه‏ ى « سمىّ » چند معنا ذکر شده است : شریک ، همانند ، همنام و فرزند  .
کلمه « ربّک » در آیه قبل و کلمه « ربّ السموات  و الارض » در این آیه نشان وحدت مدیریّت در اداره زندگى بشر با تمام هستى است  . 

عبادت ،  تنها ذکر خداوند و نماز نیست ، زیرا این گونه عبادت‏ ها مشکلى ندارد تا به  صبر و مقاومت نیازمند باشد. پس مراد از « فاعبده و اصطبر » عبادتى است که  انسان را دچار تضادها ، طاغوت‏ ها و مشکلات فراوان مى‏ کند ، و بخاطر همین ،  نیازمند صبر و استقامت است  . 

در روایتى از حضرت على ‏علیه السلام مى‏ خوانیم  که درباره معناى « هل تعلم له سمیّا » فرمودند: هیچ کس به نام اللّه نامیده  نشده است .

پیـــــام هــا :

1 ـ فلسفه‏ ى عبادت ما در برابر خداوند ، ربوبیّت انحصارى او نسبت به همه ‏ى هستى است. « ربّ السّموات ... فاعبد »
 
2 ـ عبادت ، صبـــــــــــر لازم دارد. « فاعبده واصطبر » (عبادت، یک نوع مبارزه با هوس‏ ها و طاغوت‏ هاست که صبر مى‏ خواهد )

 3 ـ خداوند تو را فراموش نکرده است ، پس تو نیز او را فراموش نکن. « و ما کان ربّک نسیّاً... فاعبده »
 
4 ـ - خداوند ، فرزند ندارد و هیچ موجودى مثل او نیست. « هل تعلم له سمیّاً »

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است


پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم


برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)


و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان


دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات





موضوع :