نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1018 )
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت سی و یکـــم )
اَسـرارِ عِـلـم قِـدَم
( جزء پانزد هــم صفحــه293 آیات 110 و 111 )
بسم الله الرحمن الرحیم
(110 ) قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَیًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى
وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلًا
( 111 ) وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَ لَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ
وَ لَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیرًا
ترجمــه لفظـــی :
(110) بگو خدا را بخوانید یا رحمان را بخوانید هر کدام را بخوانید براى او نام هاى نیکوتر است
و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسیار آهسته اش مکن و میان این [و آن] راهى [میانه] جوى
(111) و بگو ستایش خدایى را که نه فرزندى گرفته و نه در جهاندارى شریکى دارد
و نه خوار بوده که [نیاز به] دوستى داشته باشد و او را بسیار بزرگ شمار
نگاه ادبی و عرفانی :
ای سیِّــد کونین ؛ و ای مهتـر خافقیـن ؛
به مشتاقان و صدیقـانِ مــــا بگوی که :
همه مــــا را باشیـــد ،
هـمـه مــــا را خــوانید ،
همــه مــــا را دانیـــــد ،
به عالِمان بگـو :
که اسرارِ عِـلـم قِـدَم ؛ مـــــا راست نه شما را !
که : اَلعِـلــمُ عِـنــدَاللهِ ،
و جبّاران را بگـوی :
که جبّــار آسمان ها و زمین مائیم ،
و پادشاهی و ملک داری مــــــا را ســزاسـت نه خــلـــق را !
با خـواجگان و مهتران بگوی :
که به کرم و جلال مــــا است که ؛
شما را از شب دیجور ، رستگاری می دهیم
و در روز نگاه می داریم !
با عـارفــان بگوی :
مــــا از بهـر مؤانست شما ؛
چنین نامه و خلعـتـی فـرستادیم ،
و ستمگـــران و ناپاکان را بگوی :
راهِ داد پیش گیـــــریــــــد
چنانکه مــــا با شما به عـدل کار کـردیم ،
و گناهکارانِ امّت را بگــوی :
بر درگاه مــــا باشید
که اگر به اندازه ی آسمان ها و زمین ؛
گنـــاه داشته باشیـد ،
دل از امیــد فـضـــل مــــــا برندارید ،
که ناامیدی از فضل مــــا خود ، بزرگترین گنـــاه است !
فـردای رسـتـاخـیـزمــــا با همه ی خلایق ؛
به عـدل و دادرفتـــــــــار کنیـــــــم ،
و با گـدایان امتِ محمد(ص) ؛
به فضــــــــل و رحمـت !
ای محمّــد ؛
بر دوستان مـــــا ؛ ثنــــــــــــــــای مــــــا ،
و ستــایش مــــــــــا ، و ذکــــــــر مــــــا برخـــوان
و مـــــا را به پــاکی بستـــــــــای ،
که روح دل و آرام جان در ذکــــر مـا است.
اَلا بِــذِکــرِالله تَطـمَئِــنُّ القـُلـُوب
آنکس که تـو را شناخت جــــان را چه کند
فـــرزند و عـیـــال و خانمــان را چه کند
دیــوانه کـنــی هـردو جهــانــش بخشی
دیــوانه ی تـــو هــر دو جهــان را چه کند
ای محمّــد ؛
بر نعمتِ بزرگی که خــــــــدا به تو داده شکــــــر کن ،
و آن شناسائیِ تـــــــو است به این که مــــــا را فرزنــــــد نیست ،
و سپـــــاسگـــــــــــزار بـــــاش کـــــــــــــه مــــــــــــا را ؛
فــــــرزنـــــــد و انبــــــــــاز و یــــــــــــار نیست ،
لَم یَلِد وَ لَم یُولَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُوَاً اَحَــــد
و این از روی ناتــــــــوانی نیست ،
بلکه ما خود ، یــــــــارِ همـــه ی یــارانیــــم ،
که با پرستشِ مــــــا ، نـــزد مــــــا عــزیــــــــز هستند .
شکایت قرآن :
دوای همه ی درد هــا (کلیک کنید)
پایان بخش اول تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
تقدیر و تشکر از دوستانِ همراه و دبیران محترم و ... در پست بعدی
گذشت جمعــــه عزیزم دعای مـا نگرفت...
دعای ما نه ، بگو ادعــای مــــــــا نگرفت...
اگر به یــاد تــــو بودم چـرا دلم نشکست؟
چرا غروب گذشت و صـدای مــا نگرفت..؟
موضوع :