نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1014 )                                                          

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت بیست و هفتـــم     )


درمـانِ دردِ شـوق


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیات  81 و 82 )  

بسم الله الرحمن الرحیم    

(81 )  وَ قُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا

 ( 82 ) وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا


    تفسیـــر لفظـــی :

 

(81 ) و بگو حق آمد و باطل نابود شد ، آرى باطل همواره نابودشدنى است

(82 ) و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏کنیم

و [لى] ستمگران را جز زیان نمى‏ افزاید


 

با عرض تسلیتِ سالگرد شهـــــــادت پیشوای ششم ،

صــادقِ آل محمّـــــــد(ص) ،

امــام جعفــر ابن محمــدٍ الصادق علیه السلام


تفسیر ادبی و عرفانی :

چهره ی کائنات به تاریکیِ نادانی و تیرگیِ شرک پوشیده بود ،

که ناگاه رایت دولت محمّد (ص) از مرکز مکّـــــه سر برآورد ،

و نــورِ دیــــن از خانــــــه ی آمنـــــــــــه پیــــدا شد ،

و شــــــادی و خــــرّمی در جهــــان افتـــــاد ،

هرجا نامداری بود خـــــوار گشت ،

و هرجا تاجداری بود تاجش به تاراج بداد !

هرکجـــــا جبّــــــاری بود از تخت به زیــــر آمـــد ،

هر جــــــا بتـــــــی بود در قعـــر چـــاه نیستــــی افتاد !

قاعده ی قصـــرِ قیصـــــر ، و طاقِ بستانِ کسری فـــرو ریخت ،

و از چهـــــــــار گوشه ی جهـــــــــان آواز برآمــــــد که :

حــقّ آمــد و باطـل تبــاه شــد !

 و محمّــــــد(ص) به دنیـــا آمــــد

کفـر و ایمــان را هـــم اندر تیــرگی هم در صفـــا

نیست دارُالمُلک جز رخسار و زلف مصطفی(ص)

حــــــــق چو  دیــد آن نور مطلـــق در حضــــــور

آفریــــــد از نــــــــــور او ، صـــــــــد بحـــر نــــور

آفـــــــــرینش را جــــــز او مقصــــــــــود نیست

پــاک دامن تـــــــــر ، ز او مــوجـــــــــود نیست

 


صادق محمّد فواصل

 

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ...

در قــرآن دارویِ دردِ نــادانــــــی ؛ بـــــرای دانشمنــــــدان است !

دارویِ دردِ شـــــــکّ و تردیــــــد ؛ برای گرونـــــــــدگان است !

درمانِ دردِ منکـــــر و غفلــــت ؛ برای عارفـــــان است !

و درمانِ دردِ نا امیــــــدی ؛ برای مریـــدان است !

و درمانِ دردِ شوق ؛ برای دوستـــان است .

 

فواصل بذکرى استشهاد صادق محمد

 

اَللهُـــــمَّ صَـــــــــلِّ و سَلِّــــــــم و زِد وَ بارِک

عَلَی السَّیِّدِ الصّــــــــادِقِ الصـــــدیقِ ،

اَلعالِمِ الوَثِیقِ ، اَلحَلِیمِ الشَّفِیقِ ،

اَلهادِی اِلَی الطَّرِیقِ ،

اَلسّاقِی شِیعَتِهِ مِنَ الرَّحِیقِ ،

وَ مُبَلِّـــــــغِ اَعدائِـــــــهِ اِلَی الحَــرِیـقِ ،

صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفِیعِ ، وَالحَسَبِ المَنِیــــعِ ،

وَالفَضلِ الجَمِیــــــعِ ، اَلشَّفِیــــــعِ ابنِ الشَّفِیـــعِ ،

اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ، اَلمُهَذَّبِ المُؤَیَّدِ ،اَلاِمامِ المُمَجَّدِ ،

اَبِیعَبدِاللهِ جَعفَرِ ابنِ مُحمَّدِ،صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ، 

اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیــــکَ یااَباعَبـــدِاللهِ،

یا جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدٌ ، اَیُّهَا الصّادِقُ،

یَابنَ رَسُولِ اللهِ ، یَابنَ اَمِیــــــرِالمُؤمِنِینَ ،

یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ، یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانـــا ،

اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـــــــا وَ تَوَسَّلنــــا بِکَ اِلَی اللهِ، 

وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة ،

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله 

 



موضوع :